View Single Post
Sitat av DoubleD Vis innlegg
Det er ingen påstand. Det er bevist gang etter gang.
Vis hele sitatet...
Hva er det du fabler om?
Ordet 'påstand' har to litt ulike definisjoner på norsk. Den ene er et partskrav i en rettsak, og opplagt ikke det vi tenker på her. Den andre, 'deklarativt utsagn', er det vi sikter til. Altså noe hevdes å være sant, et postulat. Så som påstanden om at man må vie livet sitt til oppgaven hvis man skal tjene penger på børs.

En påstand kan være sann. Eller usann. For eksempel kan jeg godt påstå at kvadratroten av 2 er et irrasjonelt tall. Det er en påstand, for jeg hevder at det er sant. Enn så lenge er dette en også en ubegrunnet påstand, for jeg har ikke gitt noen informasjon som tilsier at det er korrekt. Dersom du skulle være i tvil om sannhetsgehalten, så kan jeg med største glede bevise det.

Nå, din påstand om at lekfolk ikke kan tjene penger på børs er i skrivende stund totalt ubegrunnet. Det kan godt være sant! Men jeg ber deg altså om å begrunne det. Det gadd du ikke, og fulgte heller opp med en ny ubegrunnet påstand, nemlig at det har blitt bevist gang etter gang. OK, flott! Kom med de bevisene da! Jeg er fortsatt inklinert til å tro deg, men da må du begrunne påstandene dine.

Jeg tar ikke ditt ord alene for god fisk - spesielt siden du ikke engang vet hva en påstand er.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. november 2019 kl. 13:52.