View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ok, kom med bevisa da. Inntil du kjem dragande med det er det ein påstand. What can be admissed without evidence can be dismissed with evidence...

Børsen har stege 13% så langt i år, og 6% siste år:



Det er så klart snittet, og du kan ha uflaks, og treffe aksjer som gjer det markant dårlegare enn snittet. Men samtidig finst det akjser som er relativt trygge (og rett nok utvikler seg dårlegare enn snittet). Og du kan ha flaks, og treffe aksjer som gjer det betre. Sprer du det over ulike bransjer reduserer du risikoen for at alt går til helvete samtidig.

At å få netto positiv avkastning krev fulltidsjobb framstår med respekt å melde som bullshit. For det er i realiteten det du seier når du hevder det krev dedikasjon på internasjonalt toppidrettsnivå. Eg har tent pengar på aksjer, over tid, og har brukt under ein time per døgn på det, og har tidvis hatt grei promille når eg utøvde aktiviteten.
Vis hele sitatet...

Du misforstår. Jeg argumenterer ikke i mot aksjemarkedet. Jeg argumenterer i mot at du (eller jeg) klarer å skape en gevinst utover hva du får i en referanseindeks, over tid, fratrukket transaksjonskostnader.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Gi deg nå DD. Nå taler du som en ekte heimføding som frykter alt nytt. For meg er 10 000 en bråte med penger, uten at det har betydning for tråden. Men få har nok like dårlig økonomi som jeg har. Men for ts så har han alt gjort det klart i post#1 at han har råd til å tape hele innsatsen. Han søker ikke minimalt med risiko, han jakter en måte å systematisere ned risikoen hvor han samtidig kan ha en grei avkastning. Han er komfortabel med økt risiko sålenge det gir potensiale for økt avkastning.

Du har rett i at handel med verdipapirer kan være svært komplisert. Men om man stopper hver gang noe virker vanskelig hvor ender man opp da? Ts ønsker jo en praktisk tilnærming til selve læreprosessen. Han vet han kan simulere handlene, men ønsker altså likevel å gjennomføre handel med maks innsats 10 000 kr. Det er helt rasjonelt og gjennomførbart. Utfallet vet ingen. Vi vet heller hvor mye risiko ts ønsker å ta. Men det vi vet er at dette vil gjøre at ts lærer seg gamet på en helt annen måten enn via simulerte handler. Fordi ts kan faktisk gå på et reelt tap. Et evt. tap kan ts bære så hva er problemet?
Vis hele sitatet...
Om TS ønsker å lære seg «gamet», så er det helt andre og mer effektive måter å gjøre det på enn å kaste penger inn i random aksjer og HODL.

Av nysgjerrighet: Hvilken suksess har du hatt i markedet? Hvilken avkastning over referanseindeks har du klart å skape, med hvilken risiko og over hvor lang tid? Kan du legge frem bevis på det?
Sist endret av DoubleD; 24. november 2019 kl. 13:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.