Tråd: Fri vilje
View Single Post
Sitat av makkalatte Vis innlegg
...jeg tittet på en musikk video på youtube, bildet i videoen var av en kvinne med en hårklipp jeg elsker. Neste dag har psykologen og fysioterapauten min klippet seg i akkurat den hårstilen på institusjonen jeg befinner meg i.

Annet eks; Jeg pratet med en tilfeldig pasient om en musikk artist hun elsker å den kommer på radioen i samme øyeblikk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du ilegger sammentreffene for mye mening, selv om det er gøy når det skjer.
Verden er for stor, for mange ting skjer, til at det som skjer skal virke som det er tilfeldig hele tiden.
Altså, usannynlige sammentreff er sannsylige. Og jeg tror det er lett å tro at noen har likere hår enn de egentlig har, når du ser en frisyre på youtube en kveld, og neste dag ser en annen irl. Som i vitneforklaringer, som nevnt.

I helgen; Gikk tur i skogen og fikk vondt i foten pga mye nedover bakke og tenkte at jeg behøvde en stokk for å støtte meg på.
2 meter foran meg i finner jeg ett rør med et håndtak.
Vis hele sitatet...
Det er digg. Ellers enig med deg i at fri vilje ikke finnes.
Det som er subjektivt for meg er ikke det samme som er subjektivt for deg og jeg har ikke valgt dét. Du velger ikke hva du tenker, tanker dukker opp. Men man har en vilje, som man kan føle som en del av seg. Men man kan ikke styre hva den vil og den lar seg veldig lett overstyre av omverdenen, for eksempel.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Har selv opplevd å lære et nytt ord, og så se og høre det over alt, og liknende. Det har et navn og er ganske vanlig men husker ikke hva det heter. Det er altså heller et psykologisk fenomen enn et overordnet mystisk et. Vi må være forsiktige i å stole på vår egen rene opplevelse av omverdenen.
Vis hele sitatet...
Baader-Meinhof-effekten, eller frequency-illusion.
Sist endret av Bær; 29. september 2020 kl. 12:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.