View Single Post
GOP
snikfreak siden 2008
22
Bor i Usa nå, men er hjemme i gamle landet til jul, så kan kanskje være til hjelp.
Var ferdig med master som maskiningeniør og fikk en jobb som innebar at jeg jobbet på kontrakt for et amerikansk selskap. Siden jeg var ansatt i et norsk selskap fikk jeg norsk lønning, dette var mye penger der siden gjennomsnitts lønnen der er på Ca. 30 000$ (ca 200 000 nok). Så jeg levde bra der som 25-åring.
Jeg dro dit for noe av de samme grunnene som deg, men var mer at jeg ikke fant meg tilrette i de politiske "alternativene" i Norge, lå for langt unna det jeg mente(skatt, våpen, selvforsvar og friheter). Det du burde ha i hode før du drar er at usa blir framstilt som et glansbilde, som nevnt over. For meg var det friheten som ikke var slik jeg trodde, med tanke på overvåkning og det vanlige amerikanske "grumset". Nok om det.

Gjorde det helt klart for ledelsen og de jeg jobbet med at jeg ønsket å bli del av det amerikanske samfunnet fra starten av, så dette la de veldig opp til og tilrettela for meg. Fikk green card raskt og uten store problemer.
Etter kontrakten var ferdig fikk jeg en mulighet for å starte for meg selv innenfor DOD (department of defence) som var den store drømmen. Dette har i dag gitt meg stor økonomisk frihet.

Mitt beste råd til deg er å fullføre utdannelsen i Norge, gjerne ta et fagbrev da dette er noe de setter pris på i usa. For så og jobbe for en norsk firma og gi uttrykk for at du vil jobbe i usa for dem. De fleste internasjonale firmaer har slike avtaler.
Da får du testet ut hvordan det er å bo der samtidig som du har en "nødbrems". Ser vi to ikke helt har helt samme utgangspunkt, men hvis du får deg en utdannelse de vil ha så er du nesten sikret.
Hvis du kommer dit så vil du merke at amerikanere generelt er veldig varme og imøtekommende mennesker. Jeg hadde ingen familie der så ble alltid tatt med på høytidene av kollegene, som hjalp veldig på hjemlengselen.

Ser du liker å fyre med juletrær og ut i fra det du sier her vil jeg råde deg til å prøve Canada, likere Norge men fortsatt "amerikansk" og bedre helsetjeneste. De dekker også en del av medisinen din som må være en god ting. De har også fått rykte på seg for å lage den mest potente cannabisen i verden og jeg tviler ikke.

Ønsker deg ihvertfall lykke til.