View Single Post
God tråd og godt emne, xtapolapocetl.
Jeg tror de fleste mennesker kjenner seg igjen i nettopp dette, og ikke bare når det gjelder droger; denne adferden kan sees i mange aspekter av menneskelivet. Å tøye grensene, "(to) Push the envelope" virker jo å være menneskets mest standhaftige motto.

Men når det gjelder psykoaktiva så er det jo ikke alltid grensetøyingen kommer av dårlig selvkontroll. Jeg var engang heelt imot de psykedeliske stoffene som jeg nå anser som de nyttigste "rusmidlene" vi har. Jeg hadde prøvd LSD en gang(sammen med PCP, men det visste jeg ikke der og da.)
Men det var ikke fordi jeg visste de var farlige giftstoffer som mer enn noe annet ødela kropp og sinn.
Det var fordi jeg TRODDE dette. Jeg visste noe om dem pga jungeltelegrafen, medialektyre og skolevesenet som alle gir et skjeeeeeeeivt bilde på rusmidler generelt, og mest av alt om psykedelia.
Men etter et godt knippe år med dypdykking i alle de uavhengige informasjonskildene, der folk faktisk er interessert i å informere fremfor å programmere, hadde holdningene mine forandret seg radikalt.
Og det er jeg faen meg glad for.

Det jeg prøver å si er vel at å forråde side egne holdninger er hyklersk svakhet, men om man endrer holdninger som et resultat av at man har blitt mer, bedre og/eller høyere opplyst skal man ikke være bekymret for sin egen dømmekraft.
Bare man sjekker sine kilder selvfølgelig.

Og utrolig underholdene tilbakeblikk på nittitallslivet ditt også, xtapolapocetl. Tragikomisk er ordet. Haha. Nittitallsårene skal visst ha vært rimelig sløvt i mange av århundrene.