View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan få en som er misbruker av sentralstimulerende stoffer (kokain og ritalin) , som er voldelig i rus, og som jevnlig får heftige ruspsykoser med vrangforestilte overbevisninger og paranoia til å innse alvoret og stoppe?

Problemet er at han ler det vekk når psykosen er over, som at han syns det er en lek, helt til han får nedturen og bare vil dø og sier han aldri skal røre det igjen. Han nekter også for å bruke noe når han blir konfrontert men det er veldig lett å skjønne. Etter helgas psykose innrømte han inntak av ritalin men vil ikke innrømme at det gir han rus, eller innrømme kokainbruk fordi han har fått et ultimatum om kroken på døra om han fortsetter å ta stoffer som fører til at han banker meg. Enda skjønner han ikke alvoret. Og heller ikke av psykosene han lider seg gjennom og torturerer andre rundt seg med. Han har tidligere sagt at han liker rushet ved å være paranoid og rusa. Er det for naivt å tro at en som har brukt kokain flere ganger i uka i ca ti år noen gang vil trives uten sentralstimulerende stoffer? Hvordan konfrontere han med alvoret når han enten blir sint fordi han mener det er nedlatende å bli sett på som en misbruker, eller ler det vekk som at det ikke er en big deal?

Jeg er lei av å være psykolog, psykiater, sykepleier, ruskonsulent og mor, men orker ikke bli mere skuffa av kjæresten min heller. Det går fint i perioder så ruser han seg bak ryggen min igjen og tror at jeg ikke merker det.. Jeg har sagt mange ganger at jeg går fra han om han ruser seg mer, men han nekter på at han gjør det og klikker helt, truer meg til å bli og gjør meg til den slemme og udugelige kjæresten som anklager han, og det er så utmattende å krangle at jeg lar han få det som han vil..

Han er fortsatt i psykose fra lørdag, og jeg merker han er endret nykter også og begynner å bli redd for permanent skade. Til vanlig de siste mnd har han blitt helt på det der reptil konspirasjonsteoriene, og sier at jeg og andre rundt oss ligner på kjendiser vi virkelig ikke ligner på. Psykosene går stort sett ut på lyd- og visuelle hallusinasjoner og vrangforestillinger av andre ting hvor han kan se en reklame om med en som har en ring på hånda og bli overbevist om at det er en ring som forbanner han gjennom tven og sier at plutselig er min stemme på skjermen og tven snakker til han med mitt navn osv. Har holdt på i 24 timer nå å blitt tvunget til å sende "bevis" på at det ikke er jeg som er på, eller manipulerer tv skjermen ved å sende bilde av alle ringene jeg eier, vise alle blå topper jeg har fordi han skal se om det er lik den på tv, sende google posisjon for å bevise jeg er hjemme hos meg selv og ikke i tven hans osv..... heh! Akutt legehjelp vil bare gjøre at han klikker mer og jeg vet det er over i morgen forhåpentligvis men hvordan kan jeg snakke med han når han har landa igjen når han ikke vil ta innover seg alvoret? Er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre eller er det beste å bryte kontakten så han får fikse opp i eget liv?