View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå har jeg tatt meg friheten til å renske litt i denne tråden, den har sklidd helt vekk fra originalemnet om en persons søken etter informasjon om å anskaffe seg resept på medisinsk cannabis til å bli en krangel basert på missforståelser og uvilje blandt et par debatanter her.

Men jeg føler for å måtte svare på et par ting som er blitt postet



Først, la oss se på kreftpåstanden, 50-70% mer kreftremkallende stoffer er dataene som presenteres. Det eneste stedet jeg finner igjen denne påstanden er i en artikkel fra daily mail, uten å kunne finne igjen rapporten som den hever å ha dataene fra.
Det jeg kan finne er en metastudie som tar for seg data fra mange andre studier. Den sier det stikk motsatte, at tobakk er mye mer karsinogenisk enn cannabis.

Den neste påstanden, at THC påvirker mitose (celledeling), og kan gi arvelige defekter til barn. En relativt drøy påstand, og uten kilde til og med.
Nå gjør jeg egentlig oppgaven for deg, etter litt googling så fant jeg kilden til påstanden, denne journalen. Problemet er imidlertid at journalen bruker en annen studie som viste at i et laboratorieforsøk så vil THC ødelegge kjededannelse av tubulinproteiner. De samme proteinene involvert når celledeling skal skje: Microtubuli (små rørformede strukturer) arrangerer kromosomene våre, og sørger for at de deles rett og er orientert rett til sammenslåing etter celledelingen er ferdig.
Studien som du da mener er bevis for at cannabis fører til arvelige defekter har gått så langt at å påstå at siden THC ødelegger tubulinkjeder i et glass, er bevis for at THC påvirker kromosomene og skaper mutasjoner som cannabisbrukere så sprer til sine barn.

Det her er en ren gjetning basert på reaksjoner mellom THC og proteinet tubulin. Det er ingen studier som observerer dette i en biologisk sammengheng (i kroppen).
Selve reaksjonen er interessant og kan bidra til økt kunnskap om mitose men påstanden de strekker seg til er for langt til å kunne påstå at cannnabis skaper arvelige mutasjoner. Og vi har nok av cannabisbrukere til å studere til å konkludere med at nei, cannabis skaper ikke arvelige mutasjoner.

Sist men ikke minst, påstanden om cannabisrøkende mødre ødelegger barn. Jeg vil på forhånd si at jeg ikke anbefaler noe bruk av rusmidler under graviditeten, det sier seg selv at når fosteret får i seg de samme stoffene som mor gjør bør man ikke drive å ruse seg.
Men, om vi skal se på mødre som røyker cannabis og hva det gjør med barna er denne studien interessant. Den følger 59 mødre på Jamaica der halvparten brukte cannabis. Det er ikke store tallene må jeg innrømme, studier med flere tusen mennesker for å hente data fra er mye mer interessante, men det er dette jeg kunne finne nå.
Studien konkluderer med:



Du har delvis rett, i artikkelen som den anonyme brukeren postet snakkes det om Marinol/Dronabinol og Cesamet/Nabilone.
Førstnevne er syntetisk THC: Syntetisk Delta-9-THC er akkruat det same som "Naturlig" Delta-9-THC, forskjellen er at førstnevnte er skapt via kjemiske reaksjoner i et laboratorium og sistnevnte er skapt av enzymer og proteiner inne i en plante.
Cesamet/Nabilone derimot er et syntetisk analog, analog betyr et stoff som er veldig likt, og basert på originalen, men et eller flere atomer er byttet ut med andre i molekylstrukturen: Wikipedia: Nabilone.
Vis hele sitatet...
The Mayo Clinic stated in its Aug. 25, 2006 article "Marijuana as Medicine: Consider the Pros and Cons," published on its website:

"Marijuana contains at least 60 chemicals called cannabinoids. Researchers are evaluating how effective some of these cannabinoids might be in controlling symptoms of certain medical conditions. For example:

THC. An abbreviation for delta-9-tetrahydrocannabinol, THC is the main component responsible for marijuana's mind-altering effect. It also may help treat signs and symptoms such as nausea and vomiting that are associated with a number of medical conditions.
Cannabinol and cannabidiol. These compounds have some of the properties of THC, but cause less psychoactive effects — the high. ...

Also, marijuana smoke contains 50 percent to 70 percent more carcinogenic hydrocarbons than does tobacco smoke and has the potential to cause cancer of the lungs and respiratory tract. Marijuana smoke is commonly inhaled deeper and held longer than is tobacco smoke, increasing the lungs' exposure to carcinogens."

Skulle dekker hvorfor jeg mener det er mer kreftfremkallende.

Arch Gen Psychiatry. 2008 Jun;65(6):694-701. doi: 10.1001/archpsyc.65.6.694.
Regional brain abnormalities associated with long-term heavy cannabis use.

Yücel M1, Solowij N, Respondek C, Whittle S, Fornito A, Pantelis C, Lubman DI.
Author information
Abstract
CONTEXT:
Cannabis is the most widely used illicit drug in the developed world. Despite this, there is a paucity of research examining its long-term effect on the human brain.
OBJECTIVE:
To determine whether long-term heavy cannabis use is associated with gross anatomical abnormalities in 2 cannabinoid receptor-rich regions of the brain, the hippocampus and the amygdala.
DESIGN:
Cross-sectional design using high-resolution (3-T) structural magnetic resonance imaging.
SETTING:
Participants were recruited from the general community and underwent imaging at a hospital research facility.
PARTICIPANTS:
Fifteen carefully selected long-term (>10 years) and heavy (>5 joints daily) cannabis-using men (mean age, 39.8 years; mean duration of regular use, 19.7 years) with no history of polydrug abuse or neurologic/mental disorder and 16 matched nonusing control subjects (mean age, 36.4 years).
MAIN OUTCOME MEASURES:
Volumetric measures of the hippocampus and the amygdala combined with measures of cannabis use. Subthreshold psychotic symptoms and verbal learning ability were also measured.
RESULTS:
Cannabis users had bilaterally reduced hippocampal and amygdala volumes (P = .001), with a relatively (and significantly [P = .02]) greater magnitude of reduction in the former (12.0% vs 7.1%). Left hemisphere hippocampal volume was inversely associated with cumulative exposure to cannabis during the previous 10 years (P = .01) and subthreshold positive psychotic symptoms (P < .001). Positive symptom scores were also associated with cumulative exposure to cannabis (P = .048). Although cannabis users performed significantly worse than controls on verbal learning (P < .001), this did not correlate with regional brain volumes in either group.
CONCLUSIONS:
These results provide new evidence of exposure-related structural abnormalities in the hippocampus and amygdala in long-term heavy cannabis users and corroborate similar findings in the animal literature. These findings indicate that heavy daily cannabis use across protracted periods exerts harmful effects on brain tissue and mental health.

En studie på hjernen som jeg leste.
men kan refere til denne
https://www.sciencedaily.com/release...0415181156.htm

http://www.awaremed.com/understandin...marijuana-use/

her en annen studie

Altered brains
Indeed, a number of studies have found evidence of brain changes in teens and young adults who smoke marijuana. In 2013, Rocío Martín-Santos, MD, PhD, at the University of Barcelona, and colleagues reviewed 43 studies of chronic cannabis use and the brain. They found consistent evidence of both structural brain abnormalities and altered neural activity in marijuana users. Only eight of those studies focused on adolescents, but the findings from those studies suggested that both structural and functional brain changes emerge soon after adolescents start using the drug. Those changes may still be evident after a month of abstaining from the drug, the researchers reported (PLOS ONE, 2013).
Some of those brain abnormalities have been linked to cognitive differences. Gruber found that regular, heavy marijuana users — those who reported smoking five of the last seven days, and more than 2,500 times in their lives — had damage to their brains' white matter, which helps enable communication among neurons. Those white matter changes were correlated with higher impulsivity, she found, particularly in people who began smoking before age 16

Jeg kan sikkert finne mange flere artikkler og studier i kartoteket mitt men det er så mange studier gjort på dette.

Når det gjelder gravide og cannabis har det vært studier på dette siden 1960 men det har vært mye frem og tilbake. En ting er sikkert og det er at opp til 30% av THC inntaket når fostret som er veldig sårbart under utviklingen. Etter cannabis røyking vil man selvfølgelig ha cannabis i morsmelken også. Men grunnen til at man ikke ser så nøye på skader på fostret er at man ikke har tatt helt høyde for andre risiko faktorer som røyking, alkohol med mer så man er ikke helt sikre på resultater.

Det er mye forskning men man må se litt på hvem som sponser forskningen siden det som regel har mye med hvor seriøs forskningen er.

Anbefaler denne https://www.ted.com/talks/ben_goldac...ng_bad_science

Det er sånn at man kan finne resultater som viser det eller det vis man er for eller mot å legalisere cannabis.

Mitt standpunkt er vel egentlig gjort klart her, jeg ser at visse pasienter grupper som terminale pasienter samt parkinson og alzheimers har nytte av dette.Jeg ønsker at disse pasient gruppene skal kunne ha mulighet for cannabis. Jeg ønsker ikke full legalisering og ønsker streng kontroll.