View Single Post
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Dritt lei det landet der nå, en gjeng med apekatter
Vis hele sitatet...
Det har seg jo sånn at disse "apekattene", "Mongo fra Kongo", eller hva folk ønsker å kalle dem - er sånn passelig lei av å bli kalt nettopp slike ting av den vestlige verden. Det gjelder forøvrig flere tidligere kolonistater, og ikke bare Kongo.

Situasjonen er ikke så veldig gunstig for de to tiltalte. De har definitivt satt seg selv i et dårlig lys, skyldige eller ikke. Rett og slett amatørmessig, spør dere meg. De har lekt med ilden, ved å opptre som noen slags paramilitære instruktører/opportunister (hvis jeg forstår historien rett) i et land som UD fraråder reise til på grunn av den generelle sikkerhetssituasjonen. Dette er kanskje det beste argumentet for at disse guttene ikke er spesialsoldater på oppdrag fra norske myndigheter. En spesialstyrke eller etteretningsoffiser ville ikke hatt en eneste effekt på seg som ville ha identifisert vedkommende, eller knyttet vedkommende til Norge.

I mellomtiden er det altså kongoleserne som har føringen i denne dansen. Det er de som har myndighet i landet, og det er de som peker på de to siktede med skarpladde våpen.

Dersom Norge skal intervenere i denne saken må vi følge internasjonale spilleregler. Det betyr en ydmyk og høflig dialog på et diplomatisk nivå. For vi har strengt tatt ikke noe med å legge oss opp rettssaker som foregår i landet. Sånn sett, er det bare en fordel hvis Kongo nå velger å trekke Norge for retten i en erstatningssak. For da blir vi formelt en part i saken.

Trådstarter spør om de tiltalte er skyldige eller ikke. Det kan jeg ikke svare på. Har ikke en 'gut feeling' en gang. Her kan det være fabrikkerte bevis, misforståelser, korrupsjon, løgner og alt annet i en fin sammenblanding.

For oss som følger rettssaken via norske media fremstår selve saken absolutt som en farse. Men vi kommer ikke unna at kongoleserne er herrer i eget hus, og at det er slik de gjør ting der nede. Dette burde de to tiltalte ha visst før de valgte å reise ned dit.

Det blir veldig spennende å følge utviklingen i denne saken. Overlever de tiltalte har de i allefall en god historie å skryte av til kompisene sine.