View Single Post
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg har ikke insinuert at Norge har gitt penger for å utvikle det kongolesiske rettsystemet, har jeg vel? Det som sto skrevet mellom linjene var at landet er korrupt tvers igjennom, og om 10% av pengene Norge bidrar med faktisk blir forvaltet slik at de hjelper fattige mennesker, så er ikke det nok for meg. Da må vi stille strengere krav, eventuelt etablere en bedrift som tar seg av investeringer. Jeg har det ikke greit med at mesteparten av pengene Norge bidrar med faktisk går til de som trenger det minst. Spessielt ikke når vi har problemer i vårt eget land som etter min mening burde håndteres først.


Det blir litt som å si at det at to personer som frontkoliderer i 90 km/t ikke hadde sikkerhetsbelte på, gjorde hele situasjonen værre. Situasjonen er katastrofal, og den har ikke blitt bedre. Vi har åpnet pengesekken og forsøkt å hjelpe dem på den måten, men det fungerer åpenbart ikke. Da er det vel på tide å prøve noe nytt? Eller foreslår du at vi skal fortsette med å stange hodet i veggen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kunnskap nok til å kunne si noe som helst om hvordan bistanden i Kongo blir fordelt, men hvis du har det er det kjempefint. Jeg er ute etter å lære.

Det jeg er redd for er at noen politiske partier på ytre høyrefløy kommer til å utnytte rettssaken i Kongo til sin favør nå før valget ved å hevde at bistanden til Kongo må stoppes. Et enkelt søk på hva som skjer i blogg-verdenen den siste uka bekrefter at det er mange forvirrede mennesker som tror at dommeren i rettssaken vil bli et helt annet menneske hvis Norge kutter pengeoverføringene til landet, noe som selvsagt ikke er tilfelle.

Det bekymrer meg strengt tatt ikke om disse to nordmennene blir dømt til døden eller ikke, selv om jeg er motstander av det. Det bekymrer meg mer at fem millioner mennesker er døde i løpet av de siste ti åra i Kongo, pga en borgerkrig som hander om eierett til naturressurser, og at det fremdeles dør 45.000 mennesker hver måned som en følge av krigshandlingene. At de norske mediene er opptatt av skjebnen til de to leiesoldatene er hyklersk og kvalmende.