View Single Post
Thrashcan's Avatar
Trådstarter
102
Sitat av Pengui Vis innlegg
Problemet med spørsmålet ditt er at "god lyd" er subjektivt -- ikke bare hva slags lyd man ønsker, men hvordan en bestemt gitars lyd karakteriseres. Mitt råd vil uten tvil være å prøvespille flest mulig gitarer i din prisklasse. Du sier du har spilt i 10 år.

For øvrig vil jeg advare mot å basere lyden på YouTube-videoer: Hva du hører avhenger like mye av mikrofonens type og plassering, i tillegg til dine høyttalere. Til nød kan man med helt lik setup sammenlikne gitarer gjennom å høre på lydsignaturen, men selv det er vanskelig -- og krever antakelig et svært godt sammenligningsgrunnlag: At gitar A høres bedre ut enn gitar B, sier i beste fall ikke annet enn hvordan akkurat de to gitarene høres ut i forhold til hverandre
Vis hele sitatet...
Helt enig i alt du sier tenkte likevel å begynne med å spørre her om det var noen som hadde en spesiell forkjærlighet for en eller annem gitar. Lyd, som damer, er subjektivt og det beste som fins er å finne en som passer deg personlig. Å høre på youtube-klipp er heller ikke noe jeg så for meg å basere gitarkjøp på. Uansett så har HVER individuelle gitar ulik lyd.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Nå jobber jeg i en musikkbutikk og hører da ganske ofte forskjellige gitarer bli spilt, men det er faktisk bare EN gitar i den prisklassen jeg har hørt som ga meg en WOW på lyd. Yamaha TransAcoustic.

https://youtu.be/4Bm4-BjofzA
Vis hele sitatet...
Du jobber i musikkbutikk? Fantastisk! Kunne du gitt meg en liten liste på gitarer jeg burde prøve ut? Evt om du vet om noen gitarer som holder seg bra jeg kan kjøpe brukt?
Den yamahaen så spennende ut med innebygd reverb/chorus
Sist endret av Thrashcan; 2. mai 2017 kl. 08:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.