View Single Post
Professor
Trådstarter
786
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er vanskelig å forstå deg, siden du insisterer på et "elastisk" språk og ikke har eller anvender noe særlig mottakerbevissthet. Jeg gjør et ærlig forsøk på å forstå deg, og havner på to mulige konklusjoner:

Enten er du psykotisk, i den tradisjonelle betydningen av ordet. Det sier jeg ikke fordi du forteller om opplevelser som ikke stemmer med den "offisielle" oppfatningen av verden. Det å tro på rare ting gjør deg ikke psykotisk. Det er snarere kvaliteten i det du forteller, hvordan du tolker alt inn i noe større og høyere, gir alt en dypere mening og hever deg selv og dine opplevelser over alt det "virkelige" som vi "vanlige" er bundet fast i. Samt at du virker totalt overbevist om din egen tolkning (dette gjelder selv om du avkrefter det med å anvende den samme relativisme på dine egne utsagn, det er bare en videreføring og bekreftelse av den samme tolkningen).

Alt dette gir meg psykosevibber. Hvis det er tilfellet så håper jeg oppriktig at du lander på beina, og at du ikke oppfatter det som at vi harselerer med deg.


Det andre alternativet mitt er at du forsøker å være dyp, og ender med å mystifisere ting som er ganske ukontroversielle. For eksempel snakke om flere virkeligheter, at verden slik du oppfatter den er virkelig, akkurat slik, for deg, mens samme situasjon kan være helt annerledes, like virkelig, for meg. Dette er ikke banebrytende. Hvis et tre faller og ingen hører det, lager det da en lyd... fin nachspielsamtale, vi språkaper har også vært der.

For å ta et annet eksempel, at man kan forholde seg på en måte til den fysiske verden på makronivå, men at den vil fungere helt annerledes på kvantenivå. Det er fascinerende og interessant, og et godt eksempel på at en regel eller et verktøy kan fungere fint på et nivå, og ikke når man går lenger ned i det. Men dette er ikke noe mystisk! Det er kanskje lite intuitivt, men det er så absolutt logisk, virkelig, normalt, ekte og verifiserbart. Likevel spennende.

Det som først og fremst gir meg vibber for dette alternativet er hvordan du forvansker språket ditt, både her og i andre poster. Både med unødvendige fremmedord, nyord og metaforer, ord som bare er oppdiktet eller ord som brukes om noe annet enn det faktisk betyr, i det hele tatt unødvendig mange ord uten å faktisk få sagt så mye. Så kan du selvsagt si at det er et nødvendig virkemiddel for å rive ned normalitetens begrensinger (eller limitasjoner, om du vil), og at det er vår tilkortkommenhet som gjør at vi ikke forstår deg. Poenget er uansett at du ikke kommuniserer noe særlig til oss. Det får meg til å tenke at du ikke prøver å kommunisere, men tvert imot bruker et tilslørende pseudospråk for å fremst/føle deg dypere enn du er.

Hvis dette er tilfellet, så er det litt fristende å harselere med deg likevel. Men jeg skal prøve å avstå fra det
Vis hele sitatet...
1. Jeg forteller egentlig ikke om opplevelser. Opplevelsen er jo, med mindre det er en allmenn opplevd opplevelse, utilgjengelig for andre enn den som har hatt den spesifike opplevelsen. Det jeg da kanskje gjør er å leke med språket på en måte som pirker opp i ens normale og trygge opplevelse av språket - hva ord henviser til, hvordan en kan kombinere ulike ord, f.eks. hvordan "virkelighet" ikke er noe du kan gripe tak i og si at det er slik og slik. Hvordan du ikke kan redusere uvanlige erfaringer til ett ord slik som "hallusinasjoner". Det er langt mer og har kan ha mye mer kognitiv verdi enn "virkeligheten".

Hvorfor gjør jeg dette? jo, fordi jeg finner at det å bryte opp, utløser kreative energier. Samtidig ser jeg det sosiale språkspillet som foregår "one-up-manship". Alle vil være one-up, inkludert meg selv. Og dette gjelder også deg. En vil definere den andre. Du har definert meg som enten psykotisk eller en type som vil framstå som dyp, altså sier du at jeg ikke er dyp. Jeg kan altså ifølge deg velge å være psykotisk eller en enkel type med ønsker om å framstå som dypere enn jeg er ... jaja, dette er hva Jung kaller projisering av ens skygge, finner den noen knagger å henge på i meg? nei, egentlig ikke. Men jeg blir lysten på å projisere min egen skygge på deg.

Men, nei... jeg står over. Det jeg lærer av dette om mennesker er alt for interessant. Og jeg synes det fortsatt er interessant, selv om jeg er ifølge deg enten psykopatisk eller en enkel type som ønsker å framstå som dyp.

Din post er egentlig for meg en oppsummering av det jeg sa i første post, at vi er språkaper. Apekater med primitive lyster, slik som "one-up-manship", og språket kompliserer disse primale lystene - får de til å virke mer interessante og komplekse enn det de egentlig er.

Hva min første post er, er egentlig kun en harselering med språket slik vi normalt bruker det. Opplevelsen er egentlig total urelevant da den er min egen, og hvem vet, kanskje jeg bare lyger uansett?

Når jeg harselerer med språket ser jeg denne one-up-manship tendensen. Som jeg antar er fordi folk ikke liker denne harseleringen med deres opfatning av virkeligheten i språket. Et naturlig svar er da å projisere ens skygger, dvs. en prøver å kategorisere motparten inn i en svart-hvitt enten-eller kategori: psykotisk eller løgner som prøver å framstå som noe annet osv.

Fordi hvis jeg er det, så er det jo lett for deg å bare forkaste det jeg skriver... det er jo tross alt det letteste. Det tunge arbeidet er å finne ut av hvorfor det jeg skriver er så irriterende? jeg vet ikke om det er irriterende for deg, men jeg antar at i hvert fall noen finner det irriterende.
Sist endret av Hans Høyhet; 28. mai 2019 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.