View Single Post
Professor
Trådstarter
782
Og .. jeg synes vel egentlig det å snakke om disse skyggevesene er ekte eller ikke er urelevant. Hva betyr "ekte" sånn egentlig? eller hva betyr "virkelig". Slik vi normalt bruker ordet så betyr det noe vi alle kan se. F.eks. det huset er virkelig der. Dette vil alle være enig i, kanskje untatt noen som er på LSD og ser noe helt annet enn et hus.

Altså er virkeligheten en sinnstilstand, en tilstand som kan forandres.

Når denne tilstanden kan forandres, er den da virkelig?

For meg, hvis noe virkelig skulle være virkelig så skulle det vært helt uforanderlig - det skulle alltid vært det samme.

Jeg synes det er mye bedre å bare drite i hele virkeligheten som det "en normalt ser", og heller si at virkeligheten har flere nivåer av virkelig. Det er ikke en ting, det er flere ulike ting.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette må du gjerne utdjupe, spesielt i lys over at du tidlegare i tråden slo fast at det var logisk at ingenting kunne eksistere utan observatører. Du har forøvrig ikkje svart på kva du sikta til med observatører, utover å konstantere "observatør = du".

Du er klar over at vitenskap er ein prosess, og ikkje eit livssyn?
Vis hele sitatet...

Så du tror ikke vitenskapen er et livsyn for flere av de som praktiserer dette hele livet sitt? er det for disse en prosess?

observatør = den som i hvert enkelt tilfelle alltid er meg.

Forhåpentligvis gir det mening for deg.


Så la oss si at p ser at x eksisterer. hvis p forsvinner kan han ikke lengre se x, og han kan heller ikke si at x eksisterer. og hvis denne p er deg, så vil det ikke spille noen rolle om en ny p ser at x eksisterer, fordi du kan ikke se denne nye 'p', altså eksisterer ingenting fra nå av. altså kommer eksistensen forut for "essensen".
Sist endret av Hans Høyhet; 27. mai 2019 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.