View Single Post
Professor
Trådstarter
782
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja hjernen kan konstruere mye rart av skygger og lysrefleksjoner i mørket. På mitt bekkmørke soverom har jeg også sett skyggevesner, men så er det bare øyet som spiller et puss fordi det oppfatter ikke lys jevnt over hele øyeeplet i alle vinkler når man ser en vei så da kan det se ut som noen områder er bittelitt lysere eller mørkere. Her skulle det ikke mer til enn et dørhåndtak i bekkmørke som med mørkesyn så ut som en liten arm fra et eller annet. Med god fantasi og en smule skækk begynner man å føle en tilstedeværelse og virkelig tro det er noen vesner som står å ser på deg. Med en touch av åndelighet tenker man at det har med at man selv ser flere layers og dimensjoner men det er bare synet og hjernen som spiller et puss. Er sikker på jeg kan se det om jeg ser etter akuratt nå her i mørket også. Btw jeg tror faktisk på andre vesner osv men det vi tror vi ser er ca alltid bare et hjernepuss
Vis hele sitatet...
Dette er modernitetens fallgruve. En skal forklare alt ut i fra den mekaniske modellen. Mennesket er et sanseapperat, og alt det ser er fantasier, bortsett fra når det ser det alle andre ser - som er moderniteten.

Fantasien er blitt et negativt begrept - det er noe som egentlig ikke eksisterer, noe en selv finner på. Fantasien er knyttet til ens ego.

Alt vi ser er en fantasi. Lyktestolpen, huset, bilen er alle noens fantasi. Det var slikt disse ideene ble unnfanget - i fantasien. Og nå går vi rundt å tror at disse tingene er virkeligheten.