View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Dermed vil jeg tro at problemet stort sett er i innflygingsfasen, men jeg tipper Skapsprenger, som tydeligvis er pilot, kan bidra til informasjon om dette.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er innflyvninsfasen som er kritisk.
I motsetnin til hva de fleste tror foregår de fleste innflyvninger visuelt, også etter mørkets frembrudd.
Mange ganger tilbyr ATC (air traffic control) oss en visuell innflyvning og landing dersom trafikkmønster og vær tillater det.
Det sparer oss tid og drivstoff, men gjør oss sårbare for denne type laserlek fra bakken da vi gjerne har en bank angle (hvor mange grader man må tilte et fly lateralt for å oppnå en sving) på opptil 30 grader 1500 fot over bakkenivå.
I "mitt" selskap tilsier ikke stadard operating proceduers at vi skal ha navradioer tuned på en evt presisjonsinnflyvning så som ILS dersom vi har til hensikt å lande visuelt. Om det hadde vært tilfelle hadde vi mest sannsynlig dratt av banen i høy hastighet da laserlys av tilstrekkelig styrke ødelegger nattesynet vårt temmelig grundig selv om at det ikke treffer øyet direkte.

Jeg vil anbefale alle som leker med laser, eller i det hele tatt tenker på å anskaffe seg laser å lese denne tråden: Det er mulig at man må registrere seg for å få lest alt, men det er gratis. Denne tråden gir en ganske god beskrivelse av dette problemet sett fra vår side (piloter)

http://www.pprune.org/rumours-news/3...-aircraft.html