View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja. Eg kjenner fleire som har lasere som hobby, gjerne med litt effekt på. Dei har et reflektert forhold til sikkerhet stortsett, og ville aldri finne på slikt. Det er med på å vekke ei interesse for realfag, og for enkelte har det nok påverka yrkesval. Likevel er dei ikkje forskarar.

Kanskje eit registreringssystem med eit et enkelt kurs i sikkerheit er betre? Å forby privatpersoner å ha det er eg skeptisk til, fordi det er rimelig viktig teknologi IMHO.

Dessuten har jo t.d. en vanlig bluray-spiller rimelig kraftig laser. Kven kan hindre nokon i å ta den ut? Eg er for å gjere det hakket vanskeligere å få tilgang på sterke lasere enn det er i dag, men ikkje veldig vanskelig heller...

Og 18-åringer får jo kjøpt softguns og luftvåpen, kva er nytteverdien i dei?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at ett forbud ikke er den optimale løsningen.
Jeg antar att forslaget kommer opp fordi politiet ikke har tilstrekkelig med lovhjemler ang. lasere og vil hindre at denne trenden får spredd seg enda mer. Årsaken er nok ikke bare fly og terror, men også synsskadene man risikerer når man leker med såpass sterke lasere.
For 8-10 år siden da laser pekeren først ble allemannseie (eller hvertfall første gang jeg fikk tak i en) så advarte man og la ned forbud på skoler landet rundt. Nå som veldig kraftige lasere er blitt billige nok til at kidsa får tak i dem er det kanskje på tide å se på regelverket rundt dem for å hindre ulykker.
En laser som blender personer på slike avstander er ikke beregnet på 13-14åringer.
Sist endret av Mith; 21. desember 2009 kl. 15:13.