View Single Post
Sitat av Lilje Vis innlegg
Bare for å komme med ett innspill hva narkomane og psykisk syke angår. For de av dere som ikke vet dette så er det faktisk psykisk syke som blir narkomane. Vanlige sunne og lykkelige mennesker begynner ikke å ruse seg på heltid. Det gjør der i mot de psykisk syke. En av tre rusmisbrukere har ADHD ( rusdiagnose nr 1) og de resterende 2 av 3 kan fordeles på angst og depresjonslidelser, schizofreni, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelser, PSST, AS, tourette osv osv. vanskelig oppvekst ligger under PSST.

Dette er ikke en personlig mening jeg har. Det er fakta. Greit å vite før man dømmer
Vis hele sitatet...
Kilde???

Dette blir en litt for billig konklusjon. Det er vel ikke ukjent at psykisk sykdom kan predisponere for rusmisbruk, men rusmisbruk kan også øke risikoen for psykisk sykdom.

Du har et litt for avslappet forhold til kausaliteten her.

Å si at ingen som er psykisk friske kan bli rusavhengige vil jeg si er en ganske sterk påstand, som du burde dokumentere. Jeg vil da ikke se en studie på prevalens av psykisk sykdom hos rusmisbrukere, men en studie på prevalens av psykisk sykdom hos rusmisbrukere før de begynte med rusmisbruk. Tviler på at denne ligger på 100%.

Du har en tendens til å komme med ganske bastante påstander, dra ting ut i det ekstreme, og putte folk inn i rammer du har lært. Kan du ikke oppgi litt mer kildemateriale, eller bare roe litt ned på skråsikkerheten her?