View Single Post
Hvilken: "Deep Work" av Cal Newport (2016)

Hva: Cal Newports bok "Deep Work" handler om hvordan man ved enkle triks i hverdagen kan øke sin produktivitet gjennom det han kalles Deep Work, eller fokusert arbeid. På motsatt side setter Newport det han kalles Shallow Work, eller arbeid som i sin grad er lite produktivt og nyskapende. Boken er skrevet som en rekke prinsipper og regler og er utdypet i en rekke eksempler på hvordan prinsippene har fungert hos andre, ofte kjente, mennesker som har oppnådd store resultater i livet. Et av de største argumentene som Newport presenterer, er at evnen til "Deep Work" vil bli stadig mer attraktiv for arbeidslivet, og at man derfor bør starte å kultivere en slik evne så tidlig som mulig.

Hvorfor: Har lenge hatt en stor interesse for selvhjelp og produktivitetspsykologi, og hvordan man hele tiden kan utfordre seg selv og presse sine kognitive grenser. Deep Work presenterer her flere "arbeidsfilosofier" som går på å jobbe intenst konsentrert rundt et tema over tid, og hvordan man som person i en travel hverdag kan få disse "filosofiene" til å passe inn i hverdagen. Et kortere sammendrag av boken kan du finne her.

Hvordan: Selv likte jeg boken godt, og følte at jeg fikk et stort produktivt utbytte av å lese den. Selv enkle små knep i organiseringen av hverdagen fører til at jeg nå får gjort mer enn hva jeg gjorde før jeg fant den "arbeidsfilosofien" som passet best for meg. Boken har likevel et preg av selvhjelp, selv om dette ikke kommer veldig ekstremt til uttrykk i Newports bok. Her ligger fokuset mer på andre mennesker som har gjort store ting, men boken argumenterer fortsatt for at hvem som helst kan bli en produktivitetsmester.

Alt i alt var jeg veldig fornøyd med boken, den var en god leseropplevelse i tillegg til å være informativ. Boken anbefales for deg som ønsker å bli mer produktiv uten å måtte ofre for mye av din egen hverdag.