View Single Post
Hvilken:
Ulvefellen av Aslak Nore.

Hva:

Sakset (hvis det er lov å si) fra lenken over:

«Den unge frontkjemperen Henry Storm vender nedbrutt og desillusjonert tilbake fra Østfronten sommeren 1942. Med seg har han Jernkorset og vissheten om at han har kjempet på feil side. Da en høyerestående tysk offiser foreslår at Henry gjenopptar sine tekniske studier i Tyskland, øyner han muligheten for å tjene motstandsbevegelsens sak.

I Berlin er den fremadstormende SS-offiseren Werner Sorge på jakt etter «Griffen» - en tysk spion som lekker informasjon om det topphemmelige rakettprogrammet V2 til de allierte. Da Sorge skjønner at nordmannen Storm kan lede ham til Griffen, legger han ut en ulvefelle: en vakker, polsk kvinne som opererer som dobbeltagent.

Hvis Henry lykkes med sine planer, kan han forandre krigens gang, men Sorge rykker stadig nærmere.
»

Hvorfor:
Følger Aslak på Twitter, og mener han lenket til en bra anmeldelse eller lignende, hvert fall et eller annet som vekket interessen min for boka. Liker WWII-tematikk, så ga den følgelig en sjanse.

Hvordan:
Uten å ha sjekket, virker det som at historien er bygget opp med en del presise historiske fakta som bakteppe, noe jeg syns fungerer fint. Jeg syns aldri den ble megaspennende, og syns kanskje den manglet det lille ekstra, en liten uventet vri, eller lignende, for å bli helt super. Likefullt er det en bra bok, og liker man tematikken og spionsjangeren blir man neppe dypt skuffet.