View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Du spør om det finnes noen enklere jobber enn det å stå i kassen, og der kan jeg nevne flere: Vasking, rydde hyller, kjøre søppel, lage mat, osv, osv.
Vis hele sitatet...
Nåja. Dette er selvsagt subjektivt. Jeg vil tro det både krever mer erfaring og mer opplæring å kjøre søppel og å lage mat, enn å sitte i kassen. Enkle vaskejobber, som å vaske hyller og gulv i en butikk er jeg enig i er enkle, men mange vaskejobber krever faktisk en del opplæring de også. Rydde hyller er også veldig enkelt, som du sier. Det er derfor mange butikker delegerer de oppgavene til 14-15-åringer som jobber 3 timer hver lørdag.
Jeg tror det er lettere å erstatte en butikkmedarbeider enn en rutinert vaskearbeider. Hvis vi derimot snakker om vaskere i butikk og hylleryddere i butikk, så går vel det forsåvidt i kategorien "butikkmedarbeidere" som jeg snakket om, som det ikke er stort verre enn å plukke første og beste CV fra bakrommet for å finne en ny en...

Ellers har du et godt poeng med tanke på størrelsen på svinnet. Forskjellen er vel hva som forventes av svinn i yrket. En glassmester vet at de ansatte bærer kostbare ting, kanskje for flere millioner hver dag. Arbeidsgiveren vil neppe tjene på å sparke en erfaren glassarbeider fordi han knuste et vindu til 60.000,- i en engangshendelse. Men en butikksjef vil tjene på å få inn en medarbeider som unngår svinn, på bekostning av en som snitter en hundrings i svinn hver arbeidsdag.