View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Noen jobber krever lang utdanning, en møysommelig ansettelsesprosess med mange intervjurunder og en hel del personell involvert, og kostbar opplæring som gjerne varer et år eller mer. Det er noe helt annet enn en butikkjobb du kan få usett, eventuelt etter at butikksjefen har kastet et raskt blikk på norskkarakteren din fra ungdomsskolen.
I det førstnevnte arbeidsforholdet vil det være veldig kostbart for en sjef å erstatte vedkommende med en ny en. Da har det mye mer for seg å drive med personutvikling, teambuilding, oppfølgingssamtaler mm.
Å erstatte en kassedame/-mann krever ikke så mye mer enn å plukke en ny karakterutskrift fra bunken med innsendte søknader de har på bakrommet og en time for å gi opplæring i kassen.

Ha i minne nå at jeg selv har jobbet i kassen i en dagligvarebutikk i flere år. Jeg sier ikke dette for å disse verken meg selv eller noen andre. Du trenger ikke være rakettforsker for å sitte i kassen på Rema. Svært få andre jobber krever mindre tilvenning, kortere opplæring og lavere terskel for erstattelse, enn nettopp det å sitte i kassen. Kommer du på noen?
Det er altså helt naturlig at dette er det yrket hvor sjefer tar seg størst frihet til å "herse" rundt med de ansatte - nettopp fordi de kan.


Jeg sa jo selv at det finnes mange gode sjefer. Men det finnes også mange dårlige sjefer, sa jeg, og ingen butikkansatte bør bli overrasket om det viser seg at deres sjef er av denne typen.

Spørsmålet mitt til deg blir da; hvorfor velger du å jobbe under en sjef som vil trekke deg i lønn for kassesvinn, hvis det er så mange gode sjefer der ute du heller kan jobbe for?
Vis hele sitatet...
For det første. Hvem har sagt at jeg kun sitter i kassen på rema? Det her er ikke en vanlig butikkjobb hvor man sitter KUN i kassa, jeg skal også i tillegg til å sitte i kassa, servere kunden med det de skal ha. kassesystemet er noe helt annet en rema systemet.

Det er mange andre gode sjefer der ute jeg kan jobbe for, og jeg har tidligere jobbet hos noen, og vet om flere igjennom venninner. Poenget er at denne jobben liker jeg, jeg trives og jeg liker kollegene mine. Derfor føler jeg dette blir en vanskelig situasjon.

Selvfølgelig blir det vanskeligere å erstatte en lege iforhold til en rema1000 kassearbeider. Men, i alle jobber jeg har vært i, så ønsker dem faktisk ikke å miste arbeiderne sine. Selv på rema1000 (der har jeg også jobbet), som på den jobben jeg er i nå. Det er derfor de fleste jobbintervjuene jeg har vært på, så har de spurt meg "Hvor lenge planlegger du å jobbe for oss?". Hvorfor spør de om det? Jo fordi ansettelsesprosessen er dyr. Jobbintervjuene jeg har vært på har vart fra tre kvarter til en og en halvtime. Noen ganger har det vært annengangsintervju. Om sjefene må gjøre dette på alle kandidatene, så koster det mye av deres tid, som er penger.

Så jeg er ikke enig i deg i det at butikksjefene tenker at det er "lett" og billig å erstatte arbeiderne sine.
Sist endret av dhassassin; 5. november 2013 kl. 14:10.