View Single Post
Greit nok, respekterer ditt ståsted i denne saken, men la oss se litt på den:

Etter å ha lest igjennom forslaget ditt, har jeg forstått at det er disse tingene du også ønsker iverksatt mot noen som er tatt for fildeling:
umiddelbar utestengelse fra butikker, supermarkeder, kiosker, offentlige møteplasser, postvesen, statlige instutisjoner, offentlig kommunikasjon, overvåkning av venners/naboers nettverk/pc grunnet fare for snylting, nekte tilgang til offentlige datamaskiner, nekte tilgang til jobber som benytter moderne teknologi.

Dette vil da medføre et ekstremt handikap for personen, noe som vil gjøre personen arbeidsudyktig i så og si 90% av moderne jobber. Dette vil vidre føre til at personen er ute av stand til å fungere selvstendig i vårt moderne samfunn, da man ikke kan tjene penger selv, handle mat/utstyr selv, skaffe nyeste informasjon selv, komunisere med omverdenen selv, sosialisere utenfor sit eget hjem.
Kort og godt: man er ute av stand til å fungere i vårt samfunn uten ekstrem hjelp.

Er dette en retferdig straff for å ha lastet ned noe som man synes er overpriset?

Ser man bort ifra dine forslag, og kun lar kuttet nett-tilgang stå igjen, er det fortsatt et stort handikap, da man effektivt vil miste muligheten til å søke jobb(og jobber man kan ha), eller sitte med en sterkt redusert mulighet. Tilgang til oppdatert informasjon vil også bli ekstremt svekket, da man må ty til en tredje part for å få tak i den(nei, blader/magasiner holder ikke til alt), internasjonal komunikasjon/reise vil også bli svekket, og så og si borte.

Som du ser, så er det flere nedturer enn oppturer ved disse forslagene. Jeg ville heller foreslått en bot som svir, f.eks. 50'000-100'000 NKR + total pris for all nedlastet programvare/musikk/film. Med andre ord, de vil betale lisens for det de har lastet ned, bot for å ha skaffet det på en ulegitim måte og/eller godtgjørelse til eieren av produktet.

En siste ting er hvordan man skal forholde seg til digitalt materiale som man ikke har sjangs til å skaffe seg på lovlig vis. Hva skal man gjøre hvis man ikke finner produktet hverken i online butikker eller real life butikker? Hva annet kan man ty til en nedlasting da? I det tilfellet, hvis man kan bevise at man ikke har mulighet til å skaffe produktet på lovlig vis, burde man bare betale for lisens for produktet.

Hvis du ikke helt skjønner hva jeg mener, så er det at istedenfor kuttet nett-tilgang, så er det andre, mye bedre alternativ for å få bukt med pirater. Hvis jeg hadde blitt tatt for piratvirksomhet, og måtte betale for alt jeg har lastet ned(huff...) pluss bot, så hadde jeg neppe lastet ned noe ulovlig på en lang stund.