View Single Post
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Sagt på en annen måte. Om denne planeten begynte å dannes samtidig med jorden, ville de som nå bor der hatt 4,5 milliarder år på å utvikle seg, eller ville det vært en forskjell ?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke engang å gjøre det så fancy: Dersom du plasserer planeten din i bane rundt et veldig massivt objekt og gir den en dertil høyere hastighet for å forhindre den fra å bli trukket inn, så vil tiden på denne plantene gå saktere enn her. Caeteris paribus kunne vi godt anta at en planet som oppstod samtidig med jorden ikke hadde kommet seg ut av prekambrium ennå.

Nå blir selvsagt slike ting aldri helt like, selv ved likt utgangspunkt: Avstanden til objektet planeten roterer om vil påvirke tidevannseffektene og med det hvor fort planeten blir tidelåst. Månen har for eksempel alltid samme side mot jorda fordi den bruker like lang tid på å rotere om sin egen akse som den bruker på en tur rundt jorda. Det er månen som bremser jordas rotasjon mest, av eksakt samme årsak, men sola bremser oss også - gå langt nok inn i en hypotetisk fremtid, og et døgn på jorda ville vart et år. Det er selvsagt ikke relevant for oss, men planeter som ligger i en beboelig sone rundt hvite dverger antas å bli tidelåst ganske fort, nettopp fordi den beboelige sonen der ligger mye nærmere sola deres.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Når jeg tenker på dette med et perspektiv fra jorden, tenker jeg at siden denne planeten først kommer mot oss, og så reser fra oss igjen vil tidsforskyvningen utjevnes.
Men om man ser på dette med perspektiv fra solen er det to objekter som beveger seg med stor hastighets forskjell.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvor du vil, men la oss holde oss til sola og de to like plantene. Den ene går fortere enn den andre - da vil den ikke gå i bane rundt sola særlig lenge; den vil forsvinne ut i rommet. Premisset er således ikke innfridd.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det jeg egentlig er ute etter er om det kan være sivilisasjoner der ute, grunnet plassering i galaksen, hastighet rundt stjerne osv , kan si at de har hatt f.eks 15 milliarder år på å utvikle seg (Siden big bang), eller gjelder 13,7 uansett ?
Vis hele sitatet...
Så lang tid får du ikke, for i begynnelsen var det altfor varmt og altfor få ulike grunnstoffer til å lage noe. Alle tyngre grunnstoffer oppstår i stellare prosesser, så du må gjennom noen generasjoner med stjerner før du har atomer av kjemisk relevans for komplekse livsformer. Men du kunne absolutt hatt et sted der livet hadde mer tid på seg. Men her må du også se ting litt i perspektiv: Menneskelignende dyr har levd på jorda i bare noen skarve millioner år. Det er 65 millioner år siden dinosaurtiden slutta. Tenk hva som i teorien kunne ha skjedd på den tiden med økosystemene hvis det ikke var for K-T-masseutryddelsen?

Her er en liten oppgave jeg anbefaler deg å utføre! Saumfar wikipedia etter viktige hendelser i jordas historie. Helt fra dannelsen og til nå. Merk av når Hadean slutta, få med begynnelsen og slutten på de 300 millioner år som den huronske istiden varte, legg inn tidspunkter for eukaryotisk liv, og så videre. Kompiler ei lang liste med hendelser sortert etter hvor mange milloner år som har gått. Så oversetter du dette til meter: 1 meter er 1 million år. Du kan nå legge ut på en rusletur på snaue fem kilometer. Gå med en GPS og kryss ut hendelser fortløpende ettersom du passerer de. Du vil da føle hva det betyr at avstanden fra dinosaurtidas avslutning og frem til nå er mye kortere enn avstanden fra dens begynnelse til dens slutt. Det er en fin-fin øvelse for å få litt perspektiv på ting.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det vil si at jorden er det sted i universet som tiden har gått raskest.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Men det finnes andre steder i universet der tiden har gått saktere.
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Mulig jeg ikke skjønner greia, men det høres lite logisk ut.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt logisk, men det er ingenlunde intuitivt. Du kommer ikke langt med intuisjon i teoretisk fysikk.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Så om jorden hadde vært hul/tom (liten eller ingen gravitasjon) hadde klokken på jord overflaten og på gps satellitten gått likt ?
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle en satelitt ha gått i bane rundt et objekt uten gravitasjon? Igjen, premisset for øvelsen er ikke innfridd.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. mai 2021 kl. 09:30.