View Single Post
Hvilken:
Cappelens Forslags Konversasjonsleksikon

Hva:
«Cappelens Forslags Konversasjonsleksikon er en subjektiv encyklopedi skrevet og illustrert av 87 skandinaviske forfattere, poeter, musikere, kunstnere og kulturaktører.
Boken inneholder 516 artikler av varierende etterrettelighet, som er valgt ut mere for sin evne til å vende en definisjon på hodet, belyse den fra en ny vinkel eller skape undring og latter, enn for sin objektive sannhetsgehalt.

Konversasjonsleksikonet kom på gata 28. november 2014, etter at en folkefinansieringskampanje samme sommer hadde bragt inn drøye 400000 kroner, et resultat på 161% i forhold til summen som måtte nås for å dekke bokas produksjonskostnader (også selv om alle fagfunksjoner unntatt binding og trykking ble gjort gratis). Dette har blitt stående som den største crowdfunding-suksessen av en bok i Norge. Utgivelsen ble tatt i mot med begeistring av presse og bokelskere, med helsides anmeldelser i Klassekampen, Ny Tid og danske Politiken.

Førsteopplaget på 1010 håndinnbundne eksemplarer i kalve-, bøffel- eller steinbitskinn solgte ut på 8 dager.»

Sakset herfra

Hvorfor:
Jeg så blant annet filmen hvor de binder inn boka for hånd, og mtp. at jeg liker skikkelig håndverk og grafisk design kombinert var denne boka høyt på ønskelista i fjor og forjor (uten at jeg fikk den ). Da jeg kom over en (ikke like fin) utgave på biblioteket lånte jeg den.

Hvordan:
Boka inneholder mye forskjellig, og det skal nok litt til å like absolutt alle de enkeltstående verkene som er i denne omfattende boka. Likevel var dette fornøyelig lesing, med tankevekkende, lattervekkende og til og med triste (oppslagsordet «spasere» tok meg skikkelig på senga) tekstsnutter.