View Single Post
Hvis man har bilde av et bankkort eller førerkort med personnummer og bilde kan det misbrukes om det bildet havner i feil hender?
Vis hele sitatet...
Hvis du har bilde av fremsiden og baksiden av ett bankkort kan man jo ganske enkelt misbruke det, du trenger jo som regel verifiseringskoden på baksiden og har du bilde av den kan du bruke det på samme måte som du kan bruke ditt eget kort til netthandel osv.

Ikke for å oppfordre til det, men hadde gjerningsmannen vært en luring er det jo bare å foreta seg en bestilling med VPN og bestille det til en postkasse du har relativt god tilgang til uten at det skal være åpenbart at det er du som står bak. F.eks en tante eller lignende som du vet ikke sjekker kassa eller noen du kjenner som er på ferie o.l.

Så ja, det kan enkelt misbrukes. Dette gjelder vel kanskje primært handel i utlandet, da flere og flere nettsider i Norge krever BankID-verifisering, vet ikke helt hvordan det ligger an. Å bruke kort til nettbestillinger er vel noe jeg gjør uten å tenke meg om, så kommer ikke helt på prosessen i skrivende øyeblikk.

Personnummer tror jeg du kan føle deg ganske trygg på, kan ikke komme på så mye en kan bruke bare personnummeret sitt til. Husker når jeg jobbet for ett betting-selskap så fikk jeg jo uendelig tilgang på både kort, førerkort og dermed personnummer til utallige mennesker men å skulle fått innfall om å bruke personnummer til noe som helst kan jeg ikke si at jeg har hatt noe bruk for.