View Single Post
Sitat av Choobe Vis innlegg
(Jeg blir å bruke "du/deg" i dette svaret, jeg sikter ikke til deg personlig, det er mer ett svar til en person som gjør dette)

Så alt bunner ut i din egen usikkerhet? Tren opp selvtilliten din, ikke la det gå utover privatlivet til din bedre halvdel. Hvis personen er så viktig for deg at du til tross for "skjellig grunn til mistanke" har lyst å fortsette forholdet så mener jeg at du nesten bare må stole på personen (eller om du har rett, finne deg i å bli utnyttet, hvis du har lyst å fortsette forholdet), det er ingen løsning å snoke på dem.

Hvis du er så redd for at personen skal være utro så er kanskje ikke forhold noe for deg? Ja, det er kanskje ikke en løsning for mange, men da får man lære seg å være mindre sjalu, og stole på personen. Seriøse forhold burde bygge på tillit.

Og til sist; hva definerer du som "skjellig mistanke"? Hvis dette blir akseptert så har vi mistet alt privatliv ovenfor den andre, siden alle kan definere det selv.

En analogi er jo; hvis du går på gaten og "ser mistenkelig ut", burde da politiet få stoppe deg, og ransake deg, og kanskje ta en rassia pga. "skjellig grunn til mistanke"? Er i bunn og grunn det samme.
Vis hele sitatet...
Tror vi snakket litt om hverandre her. Jeg åpner ikke for at man skal kunne være paranoid, og sjekke meldinger bare man får et innfall. Skal man gå til det skrittet må det foreligge indisier eller bevis på at hun gjør noe bak din rygg. Definisjonen på skjelig grunn til mistanke vil sannsynligvis være vanskelig å fastslå, og vil være situasjonsavhengig, men man må altså ha et håndfast grunnlag, og egen paranoia eller sjalusi er ikke grunn nok.

Om man sjekker meldinger eller gjør annet "detektivarbeid" bare fordi man vil være sikker mener jeg akkurat det samme som deg. Kanskje man ikke er skikket til å ha et fast forhold, og det er jo man selv som begår et overtramp om man driver med sånn overvåkning uten at man har grunnlag for det.