View Single Post
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av syre
Bra forslag, for dem som er interessert i fly. Men jeg personlig synes det blir for dumt å bare bli noe bare for det er gode muligheter for å få jobb og god lønn. Med tanke på livskvalitet.

Er det ikke det du mener når du sier dette:

Man bruker jævlig mye av livet sitt på jobb, hvis man ikke er litt glup (sleip?) og klarer å "pensjonere" seg før man er 30 og kan bruke mye tid på ting du faktisk vil gjøre som gjør deg glad og lykkelig osv. Er ikke mange som får det til.

Så hvis man ikke er interessert i det man jobber med så kaster man rett og slett bort mye av livet sitt.

Bare et enkelt eksempel; en som er interessert i fly jobber med noe som har med bil å gjøre for det gav mer penger enn å jobbe med fly, så vil jeg tro det går hardt utover livskvaliteten i forhold til hva livskvaliteten kunne vært hvis han jobbet med fly for litt mindre penger.

Nå er jo ikke det sånn at folk som jobber med noe innen bil tjener mer enn folk som jobber med fly, men det var bare et eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du sier, men jobben forutsetter faktisk ingen interesse for fly i det hele tatt, selv om det høres rart ut. Det er faktisk bare et lite fåtall av "flynerder" i bransjen, og resten kan akkurat det man måtte kunne for å kunne gjøre det man skal gjøre.

Jeg tror interessen for jobben kommer etter at man har begynt, men hvis man synes det høres forferdelig ut å sitte i tårn og snakke med fly, så skal man jo selvsagt ikke bli flygeleder.

Når det gjelder det andre: man bør heller ikke søke jobben kun fordi det er godt betalt. Man bør søke fordi det er morsomt og spennende, fordi det gir daglige utfordringer, og fordi man liker å samarbeide med folk. På lik linje med mange andre jobber, selvsagt.