View Single Post
Svaret er flygeleder.

Merkelig nok så sliter Avinor med å få inn nok kvalifiserte (flinke) søkere til denne jobben, så dette er et tips til dere som ennå ikke helt veit hva man har lyst til å drive med resten av livet.

Flygeledere sitter enten i tårn, eller på kontrollsentraler rundt omkring i Norge og har som hovedjobb å unngå at fly krasjer med andre fly eller biler, samt å sikre for at flytrafikken går effektivt unna, for å si det ekstremt enkelt. Det er mange myter om yrket, og noen tror kanskje yrket er forbeholdt noen spesielt interesserte eller flinke folk. Dette vil jeg avkrefte. Det er en stor fordel om man er bittelitt gløgg, og at man ikke får panikk hvis man må tenke kjapt og ta mange avgjørelser på kort tid, men bortsett fra det kan de aller fleste gjøre det som trengs, etter min mening. Det er forøvrig ingen grunn til å søke hvis man er 18 år gammel og kommer rett fra videregående. Man legger faktisk vekt på at man er sosialt oppegående og at man har litt livserfaring.

Hvis det skulle være en motivasjonsfaktor, så er lønna mer enn god. Man starter på godt over 500.000, og fordi det er altfor få flygeledere i Norge så kan man jobbe overtid til man omtrent kaster opp.

Det som trekker ned er at veldig mange jobber skift, og at de fleste jobber omtrent annen hver helg. Det trekker også ned at man nå må ta opp studielån for deler av opplæringa, og at man kan bli sparka ut hvis man blir ansett for å ikke ville kunne klare jobben. Når man er ferdig sertifisert som flygeleder må man jobbe der Avinor har bruk for deg i tre år, noe som sannsynligvis betyr Finnmark, men det har ingen vondt av, spesielt ikke søringpakk. Etter plikttjenesten kan man søke seg hvor man vil, hvis det er ledige stillinger.

Les på sidene til Avinor for alle de konkrete opptakskrava, og mer om hva som trengs. Krava kan sikkert virke skremmende (konsentrasjonsevne, simultankapasitet osv), men det er tross alt helt vanlige folk som er flygeledere, så det er ingen grunn til redsel.

Neste søknadsfrist er i september.

Hvis det er noen spørsmål svarer jeg gjerne i denne tråden.


Edit: Til alle jenter på forumet: Søk, for Guds skyld! Jeg gjetter på at det er omtrent 30% jenter i tjenesten, og det er altfor få! Seriøst altså.
Sist endret av Jonta; 18. september 2016 kl. 15:50. Grunn: Lenke som ikke er 404 før bump