Tråd: Propaganda
View Single Post
Videoen du linker til i førsteposten er så republikansk propaganda som det går an å bli, hvordan klarer du å ta noe av innholdet i den som relevant informasjon i en slik debatt? Det er mediefolk etc som babler om at de fremstillte biden slik og slik og det liksom vant valget?
Vis hele sitatet...
Jeg mener måten valget ble dekker kan ha hatt ett påvirkning, mtp valget var såpass jevnt er det ikke urimelig å si at google, twitter, facebook osv har hatt større påvirkning på valget. Undersøkelser viser at måten valget ble dekket har påvirket valget i en "pro biden" retning.
Jeg er ikke sikker på hva man skal si viss man klassifisere videoen ovenfor som republikansk propaganda, rekner med samme gjelder videoene der google ansatte sier google vil gjør det de nå gjør? Samme gjelder whistle blowers som har jobbet i big tech, og det er utelukkende ett forsøk på å pushe republikansk motiver, eller ytre høgre?
Hva med saken om bidens sønn, pcen hans og innholdet er russisk desinformasjon da sosiale medier sensur? Alt som taler imot er republikansk propaganda eller konspirasjonsteori?
Husker dere når trump ble anklaget for å ha alskens helseproblemer, vi har foreksempel når trump gikk ned en langgang vs biden faller opp trappa 3 ganger. Hvordan dette ble vinklet er ikke isolert.
Hva med måten google kurerer søkeresultat?
Hva som skjer med "bigh tech" generelt sett har jeg ikke sett blir dekket siden eu var involvert. Det ble dekket en stund, nå er det veldig lite.
Man har også andre saker, f.eks russlands "hit list" som viser seg å være usant. Jeg husker dette ble dekket i norge, har ikke sett noe angående at det viser seg å være løgner. Viss ikke det er løgn at det er løgn.
Hva med saker angående personvern opp over tiden, ekstremt dårlig dekket.
Julian assange, hva skjer med han for tiden?
Hvorfor skrives det så lite om hva som skjer med kina for tiden, det er veldig taust selv om situasjonen har blitt betydelig varmere.
Har også blitt stille rundt kinas konsentrasjonsleirer, eller teknologien dem bruker for å overvåke egen befolking eller sosiale kredittsystemet.
Hvorfor skrives det så lite om opptøyene venstresiden driver med i usa, er det republikansk side blir det dekket med en gang. Oftest blir det fremstilt som alt er ytre høyres feil.
Hva med hva som skjer nede i grensa i usa, under trump ble det tatt opp ekstremt ofte, nå har jeg såvidt sett det nevnt. Samme gjelder bidens politikk.
Så har vi hva som skjer med dollaren, printerne går varme.
Kinas digitale valuta.
Dette er noen eksempler, det kan dras så langt at i dag er vitenskapen er konspiratorisk. Vitenskapsfolk, som fysikker har blitt bannet. Det skal veldig lite til for å havne under "ekstremt høyre" nå til dags, spesielt i amerikansk sammenheng. Star trek for eksempel støtter en kommunistisk revolusjon. xD
https://intl.startrek.com/news/the-s...eal-revolution

Du mener venstresiden driver med propaganda, ved å fremstille Biden i beste måte i noen nyhetskanaler.
Vis hele sitatet...
Jeg mener vi har ett økende problem som har blitt verre og verre, norske medier generelt sett er på venstre siden samtidig jeg synes saker mer og mer har enn vinkling som oftest støtter venstre ideologi, men det kan gå begge veier. Spesielt viss man inkluderer engelsktalende nyhetsformidlere. Viss jeg ikke tar feil viser undersøkelser at journalister heller mot venstre, rødt i norge. Dette er synlig, bare måten du forholder deg til spørsmålet støtter dette, da som jeg sa ovenfor det har blitt mer og mer polarisert som en konsekvens av dette. Dette blir mer synlig viss man greier å legge ifra seg egne ideologiske standpunkt, om det er venstre eller høyre.
Jeg har ikke sagt at media har vert perfekte, de har alltid etter mitt syn hatt problemer med å forholde seg objektive. Men det har blitt mer og mer objektivt, spørsmålet er hvorvidt hvor ille det er da virker som du selv greier å se at det er noe naivt å mene at journalistikken er 100% objektiv. Spørsmålet er hvor går grensen før det går såpass ut over kvaliteten at det er akseptabelt å reagere.

Det ville jo ikke være mulig i praksis i et relativt demokratisk land som Norge, å kontrollere alle medier.
Vis hele sitatet...
Det er flere ting som kan påvirke medieselskapet, og hva mannen på gata mener. Selvsensur, kultur, osv. Det trengs ikke for eksempel ett maktorgan for at noe skal gå ut over, eller påvirke medieselskapet.

Er på farten, vil bare legge til. Jeg kan for all del ta feil, sitte med feil inntrykk. Problemet er langt ifra så ille som jeg gir uttrykk for. Som jeg har sagt flere ganger, ingen medier er perfekte. Men man kan ikke ignorere at det har blitt mye mer polarisert. Hvorfor det har blitt det, det vet jeg ikke.
Sist endret av sneipen; 25. april 2021 kl. 11:27.