View Single Post
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Du kan det hvis du er født før en eller gang på 70tallet.
Vis hele sitatet...
Hvis det er å kjøre lett motorsykkel med førerkort klasse B, så nei. Du har lov å kjøre trike og 4-hjuls motorsykkel, hvis førerkortet er tatt før 2005. Men du har lov å kjøre moped. Men ikke en lett motorsykkel på 2 hjul.
https://www.vegvesen.no/forerkort/ha...e+B+og+B+96%29

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvis du er gammel og senil så er du tydeligvis en bedre sjåfør
Vis hele sitatet...
Det har kanskje noe med det, at trafikkbildet på 60-,70- og 80-tallet hadde mindre trafikkanter, og var dermed mer oversiktlig. Ellers så var en ikke så helt pinlig nøye på sikkerhet da, som nå.
Så når du har et så gammelt førerkort. Så er regelen slik, for at dem med disse førerkortene kunne kjøre slike kjøretøy på dette førerkortet før. Altså det er ikke helt usannsynlig, at sjåføren faktisk har en del erfaring på å kjøre slike kjøretøyer.

Kan ta et eksempel med traktor. Jeg tok førerkort i 1994. Når jeg tok førerkort, så gikk de raskeste traktorene i 40 (50) km/t. Rundt tusenårsskiftet kom det raskere traktorer. Noen gikk i 70 og 80 km/t. Akkurat da, så kunne en 16 år gammel kis med traktorførerkort gå inn i en traktor på 10 tonn og 200 hk, hekte på en tilhenger på 15 tonn, og dure rundt i 80 km/t. Dette kan da sammenlignes med vogntog. Ingen 16 åring er moden nok i skallen, til å kjøre noe slikt. Så det kom lovendring i 2005. Men de som tidligere hadde fått lov til å kjøre dette, fikk fortsatt lov. Men de etter, må ta spesialførerkort. Jeg har da lov å kjøre slike doninger, men hvis en tar førerkort klasse B i dag, har du ikke lov.

Jeg er glad for, at jeg ikke ser noen med melkebart og regulering bak rattet i doninger i 80 km/t i trafikken lenger med samlet vekt på 20-30 tonn. Det kan sammenlignes med vogntog. Noen også veldig dårlige vogntog.
Sist endret av aluminiumfluorid; 29. september 2018 kl. 16:05.