View Single Post
Sitat av Petruz Vis innlegg
[...]Kan det hende at utsalgstiden gjør at noen blir mer overstadig beruset? Kanskje spesielt unge? Hadde vært interessant om noen hadde noe forskning eller kilder som refererer spesifikt til denne problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Jeg tillater meg å gjenta meg selv fra tidligere i tråden:


Sitat av FHI
Pris- og tilgjengelighetsregulering
Høye priser på alkohol og begrensninger i tilgjengeligheten er regnet som de mest effektive tiltakene for å dempe alkoholforbruket i befolkningen og derved omfanget av de alkoholrelaterte skadene. Disse er universelle og kostnadseffektive virkemidler [10], som bidrar til å redusere det totale alkoholkonsumet i befolkningen og derved også omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk [2]. Disse virkemidlene er vist å ha god effekt også blant unge mennesker [11] og blant alkoholavhengige [12,13]. I artikkelen Priser og avgifter på alkohol ser du hvordan alkoholavgifter og alkoholpriser har utviklet seg i Norge.

Begrensninger i tilgjengeligheten omfatter blant annet regulering av antall salgs- og skjenkesteder og salgs- og skjenketider, og reduksjon av antall salgs- og skjenkesteder og av salgs- og skjenketider er vist å kunne redusere alkoholkonsumet og omfanget av alkoholrelaterte skader [2,10,14], også her til lands [13,15,16]. I Norge forvaltes reguleringen av salgs- og skjenkebevillingene på kommunalt nivå (se artikkelen Salgs- og skjenkebevillinger: kommunenes forvaltning av alkoholloven for mer informasjon).
Vis hele sitatet...
FHI har en utfyllende referanseliste.

https://www.fhi.no/nettpub/alkoholin...alkoholfeltet/

Det er mulig balansepunktet kan optimaliseres, men alt tyder på at vår strenge regulering fører til en vesentlig begrensning i inntaket.