Tråd: Egodød
View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Egodød, som tradisjonelt beskrevet, har igrunnen veldig lite med egoisme å gjøre. Ego i egodødbeskrivelsen handler om å miste ego i betydning miste subjektet/selvet som observerer. Det er ingen (ego, subjekt, selv) til å observere.

Men nå ble jeg litt interessert i hva botanical mener med egodød. Kan du utdype?
Vis hele sitatet...

Jeg innser nå at egodød ikke er et særlig dekkende begrep for hva jeg mener, jeg skaper derfor et nytt begrep...egoisme-død. Har opplevd Bearass sin tradisjonelt beskrevne egodød i de aller fleste psykedeliske opplevelser jeg har hatt, og derfor alltid trodd at egodød måtte være noe mye mer spesielt enn f.eks ut-av-meg-selv-opplevelser ol.

Når jeg opplever en egoisme død, kan jeg jeg borti tanker som: "fortjener jeg egentlig å spise?...det finnes jo alltids noen i verden som kan trenge maten mer enn meg selv...men kanskje jeg kan hjelpe flere mennesker på lang sikt hvis jeg spiser selv nå..." det er alltid mye fasting involvert i disse opplevelsene.

Den første gangen jeg opplevde egoisme-død, trodde jeg at jeg var på vei til å legge meg i fosterstilling for å få et panikk-anfall...da en tanke slo meg: "Frykt er den ultimate egoisme! Jeg er vel ingen egoist!? Nei! Så slakt bort frykten/egoisten i meg!" jeg reiste meg fort opp fra fosterstillingen med en helt ny fryktløs følelse, og samtidig en intens trang til å hjelpe andre levende vesener...men å hjelpe andre måtte vente, pga jeg var helt alene langt ute i en skog...

Disse tingene har iallefall fått meg til å tenke på at hvem som f.eks får en "bad trip" er langt fra tilfeldig...jo mer egoistisk liv man lever, jo større er sjansene for en bad trip...karma på sitt beste

Diverse egoistiske aktiviteter som jeg pleide å få plenty med belønningstoffer av tidligere i oppveksten...som f.eks onanering...får jeg minimalt utbytte av nå etter egoist-døden...men til min store fornøyelse får jeg mye sterkere inntrykk av sex enn før, men det gjelder jo med det meste, at følelsene/inntrykkene blir meget forsterket av å dele dem med andre

Denne egoist-døden opplevde jeg først for noen mnd siden, rett etter at jeg fikk beskjed om at jeg skulle bli far for første gang...så jeg tror egentlig at det er den største sammenhengen til at jeg opplevde en egoist-død...at underbevisstheten min måtte klargjøre meg til å ha ansvar for andre enn meg selv...

Er 100% overbevist om at psykedeliske midler kan hjelpe folk til å klargjøre seg for hvilken som helst livs-situasjon...er også overbevist om at psykedeliske midler kan snu den egoistiske trenden rundt i verden. Hører det ikke mye mer fantastisk ut å få alle belønningstoffene (dopamin,serotonin,oxytosin,endorfin osv.) igjennom andre isteden for å jakte på dem alene..?

Neste-kjærlighet slår egoisme langt ned i støvlene...