Tråd: Egodød
View Single Post
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Jeg har selv opplevd egodød gjennom å ta Ayahuasca. Etter å virkelig ha gått på dybden med meg selv og min egen personlighet i 4 timer ble kroppen min rett og slett ikke stor nok for både sjelen min og egoet mitt. Det hele endte med kosmisk dragkamp, dilerium, uttagering og død. Etter å ha brukt 1-2 uker på å bygge meg opp igjen etterpå satt jeg igjen med mye bedre kort på hånden enn før opplevelsen.

Nå nesten 2 år etterpå føler jeg fortsatt at jeg bærer preg av det som skjedde ute i skogen der den natten. Jeg føler større empati for andre, jeg føler en slags nærhet til naturen og universet, jeg sliter ikke lenger med indre uro, begjær, sjalusi og den type følelser, i alle fall i svært mye mindre grad enn før. Jeg føler meg som et bedre menneske nå enn før, og for meg er det en svært viktig følelse.

Basert på min egen erfaring så kan jeg bare snakke varmt om egodød. Det anbefales på det sterkeste, men andre kan selvsagt ha en annen oppfatning. Det viktigste er at du føler det er rett for deg å eksperimentere med såpass store doser psykedelika.
Vis hele sitatet...
Helt fantastisk å høre andre også få disse personlighets-utviklende opplevelsene... selv har jeg ennå ikke fått prøvd noe dmt-holdig ennå, så jeg har foreløpig kun opplevd egodød ved høyere doser av lsd, da også ved hjelp av fasting og div. andre forberedelser.
Midt i min første egodød-opplevelse så ble f.eks plutselig følelsen frykt (som er en av de aller sterkeste/ mest egoistiske følelsene som amygdalaen vår kan oppdrive) nesten utvisket fra følelses-arkivet mitt...dvs. all unødvendig frykt har forsvunnet. Har f.eks hatt sporadiske panikkanfall stort sett hele livet...helt fram til egodøden. Har heldigvis ennå den bittelille frykten som er med på å holde oss oppmerksomme (holde oss i live).

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Folk som har opplevd egodød får større kick av å hjelpe andre enn seg selv? Det gjelder ikke for min del og har aldri hørt at man får sterkere trang til å hjelpe andre fordi man har opplevd en egodød, er vel heller helt motsatt effekt at man lærer å hjelpe seg selv, det er jo viktigst.
Vis hele sitatet...
Tror du og jeg har et MEGET forskjellig utgangspunkt i hva det vil si med "egodød".
Tror mange der ute skriver "egodød" der det heller burde vært skrevet "selv-bevissthets-død".
Men det ligger jo i ordet...man mister det mest egoistiske i seg selv ved en egodød
Sist endret av botanical86; 30. januar 2016 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.