Tråd: Egodød
View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Selv om sopp varer mye lengre enn et DMT-flash så vil ikke selve ego-døden i tidsperspektiv nødvendigvis vare så veldig mye lengre. Personlig tviler jeg litt på at fullverdig ego-død er så veldig vanlig på sopp. Jeg heller mot at mange som snakker om ego-død forvirrer begreper og at peak-opplevelse som føles svært meningsfulle fort får den merkelappen. Iallfall har jeg personlig vært mye nærmere fullstendig ego-død ved bruk av LSD enn sopp (tross mye heftigere og doseringer villere opplevelser med sopp enn med LSD).

Mange som har opplevd ego-død på LSD forteller om svært traumatiske for og etterstadier og, om ikke helt moden for opplevelsen, en prosess med å samle sammen bitene av egen identitet i ettertid.

Ketamin tar deg den dissosiative veien til ego-død. Jeg har minimal erfaring med Ketamin, og aldri traktet etter K-hole. Men jeg ser for meg at en dissosiativ rute til ego-død er mye enklere enn en bevisst-rute (ala LSD indusert). Freaks på diverse forum synes også å bekrefte dette. Dette går også på bekostning av hvor meningsfull opplevelsen var. Om ikke veldig dyptgripende (som gjennom en dissosiativ Ketamin rute), så er den ofte heller ikke veldig livsforandrende.

Jeg tenker meg mer konvensjonelle psykedelika skreller bort egoet saktere enn type "rakett-DMT" hvor alt foregår veldig raskt og det kan være vanskelig å henge med i svingene. Usikker på hvordan du klassifiserer egen ego-død. Om du bare blir "borte" for så å komme til hektene igjen når DMT flashet går ut av kroppen, så synes dette å være av en annerledes natur enn ego-død på type LSD eller sopp. Da husker man ofte opplevelsen i ettertid. Ofte med svært smertefulle for og etterstadier.

F.eks:
Vis hele sitatet...
De 5 nivåene er vel først og fremst laget for sopp i utgangspunktet? Og disse har vel 5'te nivå som egodød? Som du sier så er tanken på egodød fra sopp ganske fjernt den moderate tripper sine erfaringer, det er derfor jeg tenker at det kanskje er snakk om en helt annen intensitet som må til for å indusere egodød med sopp fremfor DMT.

Jeg har bare erfaring med egodød fra DMT (Changa, for å være spesifikk), og historien her var at jeg gikk på en smell og kjøpte for flere titalls tusen til en pris det i praksis var umulig å selge videre for.. Når jeg ringte rundt var alle "seff, minst 1g", men long story short så endte jeg opp med å røyke det mange ganger i uken i flere måneder.

Forsøk på å beskrive opplevelsene kommer alltid til kort, og enda essensen følger et mønster så er hver eneste tripp helt unik på sin egen måte. Etterhvert som jeg fikk dreisen på det ble dog ting som å høre på musikk, ha noe å se på osv helt meningsløst, da du uansett forsvinner ut i alt (eller ingenting) og sitter igjen med minnene - eller inntrykket av dem - om en tilværelse det ikke er mulig å definere.

Men det går fint an å komme forbi dette punktet, og da blacker du rett og slett helt ut. HELT. Å komme til seg selv etter det er noe helt, helt eget, og fy faen så sint jeg blir på meg selv for at jeg bare trøkket i meg 20 gram changa nærmest på trass. Faen altså. Hadde en tendens til å begynne å rydde når jeg kom til meg selv, som narkiser flest så var det jo alltid relativt rotete og sjelden nyvasket der jeg bodde - og så bestemt blir man plutselig på å forandre ting til det bedre at man rett og slett går til verks før visualsene engang har gitt seg.

Men negative opplevelser har jeg aldri hatt i forbindelse med egodød, det er derfor jeg stiller meg spørrende. Anser ikke meg selv som noe spesielt sterk psykisk når det kommer til psykedeliske stoffer, og at jeg er langt ifra mental balanse burde være hevet over enhver tvil.

Det nærmeste jeg kom en genuint negativ opplevelse var en mildt trip, der jeg ble fanget i en gjentakende tanke: "Livet mitt er forferdelig, livet mitt er forferdelig".

Dette blir en digresjon, men litt artig; etterhvert som jeg fikk livet mer under kontroll så hadde jeg en utrolig givende tripp der jeg "sluttet fred" med entitetene etter ovennevnte opplevelse. De hadde liksom vært sint og skuffet på meg; men nå som ting var på plass så var det som at hele den ubehagelige dimensjonen av å trppe forsvant.
Sist endret av Tøffetom; 7. januar 2016 kl. 05:15.