View Single Post
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Hey, jeg har en del krevende ønsker til ny 2-i-1 stasjonær pc. Er snakk om å prøve å finne noe i nærheten av dette:
  • CPU i5/i7 Haswell (hva er nødvendig?)
  • RAM 8GB eller mer? Skal bruke Adobe Premier til filmredigering.
  • GPU som tar ~nye spill (bf4, gtav, wic) smooth (på 1200x1600px)
  • SSD (win + linux + swap + alle programmer og spill)
  • MB, vifteløst, med wifi og mange HS-USB3-porter.
  • Et stille kabinett. Vurder micro-atx og separat HDD-kabinett.
  • Vifte/kjøleribbe til CPU som kan slå av viften ved lav load/clock.
  • PSU med watt til alt + 6 HDD, som skrur av viften helt ved lav load (eller uten vifte).
Gamer er jeg egentlig ikke, men det er fordi jeg har savnet et bra skjermkort lenge. Vil spille bl.a. Battlefield 3+4, GTA V og World in Conflict. På medium+ med smooth fps på 1200x1600. Har HDDs, eksternt lydkort og skjermer fra før. Vil gjerne ha mulighet til 4 skjermer (2 på internt, 2 på eksternt)? Skal ha dualboot. Windows til spill og Adobe (Photoshop&co). Linux til alt annet.

Stillemodus til natta, med torrent/p2p/servere/klienter. På Linux går det an å slå av dedikert GPU/skjermkort og underclocke CPU. Jeg har derfor et håp om at det skal gå an å bygge en pc som i dette moduset er helt musestille (ingen vifter på). Den kan altså dure på alt den ønsker når jeg gamer, men i dette stillemoduset skal den holde kjeft. Så må altså ha store kjøleribber på alt. Tror ikke vannkjøling vil lønne seg, om det ikke blir nødvendig for å få det til.

Pris: Det det koster, men ikke mer.
Vis hele sitatet...
Min PC er så å si 100% lydløs, og drar BF4 på ultra i FullHD

De eneste viftene som kjører når jeg ikke gamer er 2x Corsair SP120 Quiet Edition @ ~300 RPM...

Lar seg fint gjøre å bygge det samme med intel, men jeg har en FX-8350 med "billigvannkjøling" (ville heller valgt en god luftkjøler enn en billig vannkjøler om jeg skulle velge igjen)

Kjører 2x GeForce Gtx 660 OC i SLI, og har flashet bios slik at de er "vifteløse" opp til 50 grader eller noe. Ellers er PSU en forholdsvis dyr Corsair AX760, men den er også vifteløs opptil 50% (?) Load, og jeg har aldri hørt den lage en lyd. Når jeg ikke gamer er den helt lydløs...

Harddisk er en Samsung SSD, men du kan eventuelt supplere med en 4gb disk. Jeg vet ikke hvilken som er den aller minst bråkete nå for tiden, men jeg har både WD Red og Seagate og ingen av dem har noen ulyder...

Alt er forresten HW-basert og jeg kjører Win8.. slipper å gjøre noen manuelle innstillinger, men måtte modde BIOS på skjermkortene for å få viftene på 0 RPM. Kepler lar seg lett modde der

Det eneste jeg er skeptisk til i ditt forslag er å skru av viftene på CPU-kjøler ved lav load. Både for å ha litt airflow generelt og for å slippe å dimensjonere kjøleren der helt sykt opp ville jeg heller latt viftene snurre på veldig lav RPM på CPU. Jeg hører ikke min PC i det hele tatt selv om den står 2 meter unna med viftene mot meg...

Er du sikker på at Linux kan "skru av" hele skjermkortet i software? Altså at det ikke trekker idle-strøm?

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Siden ingen her vet hva en stille pc faktsk er så velger jeg å se bort i fra det som er sagt her tidligere og poster nytt.

Skjermkort, 760DC2, kortet er det kaldeste av 760 kortene, grunnet div endringer på pcb, for å få det til å bli stille, monterer du på en Accelero xtreme 3 kjøler på. 760 burde være nokk til de fleste spill på høyeste innstilling med din oppløsning.

Cpu er ganske grei, 4770k kjekt med i7 mtp redigering. for å kjøle ned denne stapper du på en NH-D15 kjøler, 1 vifte montert på den er i utganspunktet nokk, test først, om du trenger mer kjøling sett på den andre.

Alt sammen stappes i et define r4 kabinett, for å få støydemping. Viftene i kabinettet byttes ut med NF-A14, 2 i front og 1 bak burde holde.

Strømforsyning kan du gjøre enkelt ved å kjøpe en i seasonic platinum serien, da slipper du at vifta slår seg på om den ikke trengs.

Slenger sammen en liste med det du trenger her, uten strømforsyning og gpu kjøler.
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...F-BA69BE1C9BFC
PSU
http://www.dustinhome.no/product/501...-860w-modular/
GPU kjøler
http://techbay.no/product.html/arcti...category_id=60
Vis hele sitatet...
Enig i mye her, men ville byttet PSU fra Seasonic til Corsair AX 760, Seasonic OEM men billigere...og rikelig nok kraft

Glemte også å nevne at jeg har Define R4... Har skjermkort fra gigabyte med originalkjøler (Windforce) og det er null problem å kjøre dem vifteløse. Kan også kutte en del på kabinettvifter

Eneste mekaniske som beveger seg i "stillemodus" på min er 2x CPU-vifter (@ 300 RPM, "lydløse") + en bitteliten vannpumpe i en "ferdig-vannkjøler"...

Jeg ville kanskje valgt vannkjøler om jeg hadde hatt en 2x140mm radiator i topp av R4, men jeg tror helt ærlig at NH-D15 gjør en minst like god jobb... Eneste er at man kanskje bør ha noen stille vifter i tillegg for å luftflyt...
Sist endret av phish; 13. mai 2014 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.