View Single Post
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Har sjøl avlivet sau som har blitt angrepet av bikkjer. Båndtvang er båndtvang så ha bikkja i bånd da....

I denne saken så kan man vel si at bonden har overreagere litt. Men samtidig så kan det som ser ut som uskyldig løping fra sauen faktisk være dødelig. En sau kan fort bli sprengt av å løpe. Og er bikkja inne på ett jordet så har sauebonden all rett til å avlive den da den er en trussel mot sauen

Hund er faktisk mye verre enn rovdyr da den ikke dreper med engang. Den jager og biter. Men der rovdyra dreper kjapt så kan hunden holde på i flere timer.

Så som sauenabo, dyrevenn og hundeeier: det finnes ingen unnskyldning hold bikkja i bånd.
Vis hele sitatet...
Men hvilket mønster er det som går igjen i hunder som leker/torturerer f.eks. sauer? For nå er det jo langt ifra alle hunderaser og hunder generelt som kunne funnet på å behandle en sau sånn, spesielt uten å ha blitt psykisk ødelagt.

Bare ser for meg de stereotypiske "tøffe" utskudda av noen mennesker som skal ha en blodig vaktbikkje. Takket været dem har jeg litt skrekk for ukjente hunder pga. dårlig erfaring. Må være enkelte hunderaser med kobling til eiers oppdragelse som skiller seg ut i sånne saker?

"Hund er faktisk mye verre enn rovdyr da den ikke dreper med engang. Den jager og biter. Men der rovdyra dreper kjapt så kan hunden holde på i flere timer."

Det fikk meg litt til å tenke for å si det sånn, er jo sant i tilfeller hvor hunden først gjør noe slemt for å si det sånn.