View Single Post
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/d...-1/a/23269601/


*facepalm* var det første jeg gjorde da jeg så artikkelen. Dette er et eksempel på hvordan folk lar seg sympatisere bare fordi det er en søt hund på bildet.

Saken er jo veldig grei egentlig. Det er båndtvang og eieren hadde ikke bikkja si i bånd. Dermed har bonden lov å skyte hunden om den er på hans eiendom og truer sauene.

Nå vet ingen hva som egentlig skjedde siden begge har to forskjellige versjoner av saken. Men hvis hunden ikke prøvde å jage sauene når hunden ble skutt, så kunne såklart bonden ha ropt til eieren om at han måtte ha den i bånd ellers blir den skutt neste gang. På den annen side så har faktisk hundeeieren brutt loven med å ikke ha hunden i bånd. Flere av folkene som sympatiserer med hundeeieren er kun opptatt av bildet av den søte hunden som ligger blodig og død på bildet, de velger å ignorere loven.


Jeg har ikke valgt side da jeg hater folk som ikke har bikkja si i bånd når de går tur etter veien og bønder som ikke kan holde sauene sine på egen eiendom istedet for langs trafikkerte veier. Har alt for mange ganger nesten kjørt på både løse udisiplinerte hunder som går tur med hundeier langs veien og sauer som kommer sprettende opp av grøfta akkurat når man skal kjøre forbi. Det verste er at det er JEG som som bilist som får skylden fordi en sau kommer springende ut av gresset i grøfta og hopper oppå veien når jeg kommer kjørende. Når det kommer til hunder så stiller de seg gjerne fremfor bilen i fart og bjeffer og da nytter det ikke om man kommer i 20-30km/t.


Hva mener folket? Velger du å sympatisere med hundeeieren fordi hunden er søt eller sympatiserer du med bonden som mistet en sau pga. denne hunden dagen i forveien? Sauene er levebrødet til bonden mens hunden er et kjæledyr.