Tråd: Utdanning?
View Single Post
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Hei!
Jeg vurderer sterkt en utdanning innen Programmering, men jeg lurer på, må jeg gå påbygg?
Vis hele sitatet...
Ja, det må du. Høgskoler og universiteter har krav om at du må ha studiekompetanse. For mange utdannelses løp er det også et krav om ekstra fysikk og matematikk. Sjekk ut såkalte tresemester-ordninger om du ikke har matematikk og fysikkfag.

Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
altså viss jeg går vg2 IKT nå, må jeg ta påbygg for å komme inn på skole?
Vis hele sitatet...
Ja, det må du.
Jeg anbefaler å ta påbygging før du begynner med noe læretid btw.
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
og hvilke skoler er det å velge mellom?
Takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
HIOA, HIG, HIB, HIOF, HIT,HIBU, (og sikkert et par til) har ihvertfall "dataingeniør"-studiet. Dette studieløpet består av massevis av programmering, databasesystemer, datasikkerhet, logistikk og mye annet funky. Som dataingeniør kan du jobbe med det du vil omtrent, anbefales.
I tillegg har du også:
NTNU's to studieløp Datateknikk og Informatikk. (landets mest annerkjente utdannelser innen IT)
UIO's studieløp innenfor informatikk.(Kjempeutdannelse)
Og en hel haug med andre skoler og studier. Ta en titt på høgskoler og universisteter og se hva de tilbyr av studier.
Her vil du også kunne finne hva slags krav de har til søkere.

Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Men går det ann å ta fagbrev? går det ann å komme inn på den måten? (vil virkelig slippe 10timer norsk i uken...)
Vis hele sitatet...
For noen studier vil du kunne komme enn med såkalt realkompetanse. Som rett og slett vil si at de går utifra at du har lært noe i livet, men husk at du må være over 25(om jeg ikke tar feil) for å kunne søke skoleplasser med bakgrunn i realkompetanse. Vil du gå ett år med påbygging og ha 10timer norsk eller vil du jobbe i 5?
Forøvrig har jeg gått almenfaglig påbygging selv og syntes ikke den norsken var noe videre stress akkurat. Det er ikke norskundervisning på den måten du er vant med fra tidligere. Du sitter ikke i 10timer og bøyer verb akkurat. Det er mer diktlesning, perioder i norsk litteraturhistorie, prosjektarbeid og den type norsk. Jeg syntes ihvertfall den norskundervisningen var overraskende gøy og jeg cruiset gjennom det skoleåret uten noe problem.

Sitat av CokeLover Vis innlegg
Ofte er det mye bedre å lære seg dette på egenhånd.
Selv om mange sjefer sikkert kaster søknaden din hvis der ikke er noe utdanning, så er det fortsatt mange jobber du kan få uten utdanning. Lærer du deg selv dette på egenhånd så viser det at du har en mye større stå på vilje enn de med utdanning.
Vis hele sitatet...
Dude, nei....
Det finnes såklart personer der ute som har blitt drittflinke programmerere på egenhånd, det skal jeg ikke surve på. Det finnes også firmaer som ansetter folk uten skolegang.
MEN, dette er unntaket. Om du vil få deg jobb i IT-bransjen uten å være en wunder-kid så er utdannelse eneste veien å gå. Pluss at man lærer så himla mye mer enn kun programmering.
Så, takk til deg.....


Sitat av F3ffa Vis innlegg
Du kan ikke ta 3. året først, for så å gå 2 år lærling for fagbrev :-)
Vis hele sitatet...
Jo, det kan man. Jeg gjorde det på denne måten, ikke noe stress.
Det som er greia er at man har krav på 3års utdanning i Norge på VGS-nivå. Om man velger å gå tredjeåret på påbygging vil du dermed ikke har "krav" på en lærlingplass, derfor er det mest normalt å ta læretiden før påbygging. Det er allikevel fullt mulig å gå påbygg før læretiden.
Sist endret av moret; 27. oktober 2012 kl. 11:51.