View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Toppselgere ligger gjerne skyhøyt over resten av røkla uansett salg. Det er en knallhard mental greie å selge, nær sagt uansett hva folk selger - i det minste om du ønsker å nå "toppen på tavla" og bli en av toppselgerne. De færreste makter å nå dit, og de fleste selgere gir opp før de har knekt koden. Fordi de ikke klarer å være selvgående og stadig måtte motivere seg selv og snu dårlige dager slik at ikke snittet draes ned. De beste klarer det. Og de selger stabilt over tid.

Det at etablerte toppselgere har høy turnover kan skyldes noe så enkelt som at andre selskaper jakter på toppselgere, og rekrutterer dersom de får muligheten. En toppselger med dokumenterbare resultater som blir headhuntet kan ofte få betingelser som andre selgere bare kan drømme om, inkludert sign on fee, slik at lojaliteten til arbeidsgiver kan få rett heftig konkurranse, og er sign on bonusen høy nok så rydder nok de fleste pulten sin fordi de vet at de vil lykkes også i sin nye jobb, og hey, cash yo! Så det kan være årsaken til at de beste forsvinner. Eller om det stemmer som du skriver i innlegget ditt, så tar de talentet sitt til selskaper som driver innenfor loven og som ikke pusher dritt på folk.

Om det du stemmer gjelder kun et selskap eller flere i den bransjen vet jeg ikke, og kanskje kjenner du ikke hele saken eller ser hele bildet slik at det du formidler her kan være farget av det. Om det stemmer så håper jeg at noen forfølger slikt og får belyst saken. For kyniske svindlere innen salg drar en hel bransje ned i dritten. Salg er en bransje som pga av rask vekst, gode penger til de beste inkludert selskapene som engasjerer selgere, har blitt belemret med endel cowboyer, og enkelt tilfeller som er langt over streken og nærmer seg svindel mer enn salg. Slike selskaper bør lukes ut, eller så vil salgsbransjen bare få ennå strengere regelverk og mere reguleringer å forholde seg til.

Om du kan dokumentere noe av det du sier, så bør du kanskje forsøke å ta dette til en tips telefon, en redaksjon eller en journalist? Lurendreiere bør stoppes, for de gjør hverdagen til alle selgere langt tyngre enn den stengt tatt behøvde være.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er litt biased etter min dårlige personlige erfaring, helt enig der. Ta en titt på https://www.bytt.no/strom/stromleverandorer og les litt på hva folk sier. Du kan se at gjennomsnittet til de fleste ligger på 3, Selv de med få omtaler som bare har 5 stjerner.. som i mine øyne betyr at negative reviews blir slettet takket være økonomiske bidrag men det mangler noen linjer med kode for å oppdattere gjennomsnittet etter sletting av tilbakemeldinger. De eneste selskapene med utelukkende god tilbakemelding er de med ca. én review, høyst sannsynlig gitt av noen som jobber i selskapet.

I følge review pages gjelder det de aller fleste el-leverandørene. Fjordkraft som jeg representerte har 1.5/5 stjerner med 350reviews, de ligger nesten på bunn så mulig de er værre enn andre, det vet jeg ikke. Det jeg derimot vet er at familien min ble lurt av et annet el-selskap og vi har forhørt oss litt rundt blant bekjente og er langt ifra dem eneste, spiller ingen rolle hvilket selskap det er fordi det finnes hundrevis av dem som holder på slik. Så fort de blir kjent som svindler-firmaer så bytter dem bare navn og logo og kjører på videre.

Moren min kjenner en politidame som bekreftet at økokrim får mange henvendelser om lignende situasjoner. Alt er fint og billig i 6mnder også BOOM, så får du regning for 4mnder med den dyreste strømprisen i januar, selvom strømmen det er snakk om er fra januar - april. Hva skjedde så med pristaket? Neii det var jo bare et midlertidlig tilbud sier dem så på kundeservicen.. selvom vi fikk streng beskjed om å ikke bruke ordet tilbud i salgs-pitchen vår

Fikk brev i posten tidligere i år der det sto at den tidligere arbeidsplassen min var stevnet for oslo tingrett etter konkurs. Flott det, men fjordkraft kan bare knipse så har dem et nytt salgs-selskap til å lure nye kunder.

"Problemet" for oss forbrukere er vel så enkelt som at de outsourcer hele salgs-avdelingen, slik at de kan fraskrive seg ethvert ansvar for falske løfter som blir gitt av selgere på vegne av selskapene. Strøm leverandørene kan da peke fingeren sin på selgerene som lyver eller opptrer kritikkverdig for å close salg (motivert av å få en liten bit av kakene arbeidsgiveren(e) stjeler, såklart) Det er altså ikke lure-instruksene selgerene blir trent opp med, som forøvrig blir produsert av disse strøm-selskapene som har noe med saken å gjøre. Du kan trygt tro at disse mafia-styrte selskapene har en hel hær av advokater og jurister som hjelper dem med å utnytte gråsoner og smutthull slik at de kan skrinlegge alt av juridisk ansvar og eventuelle sanksjoner som slik virksomhet egentlig burde óg skulle resultere i.

Sant som du sier, toppselgerene sto for 90% av salgene. De som gjorde det bra kunne bli team-leadere, slik at de slapp å drive med slik sjel-krenkende attferd Vi hadde scoreboards TV'r som viste salgstall til hver enkelt selger. Godt under 10% av selgerene nådde halvparten av daglig/ukentlig budsjett.. så det sier vel litt om ståa i den bransjen.

Tilogmed vel-etablerte elkjøp får selgerene sine til å selge "gullbelagte HDMI kabler som gir bedre bildekvalitet og blablablabla, kun 1999kr" Det er da snakk om helt alminnelige HDMI kabler som koster deg 5-20kr på aliexpress og selges med tragisk latterlige markups til godtroende pensjonister eller teknologisk tilbakestående folk. Vil vi virkelig leve i et samfunn hvor man anta at alle og enhver alltid prøver å lure deg? Jeg har ikke lyst til å være misantropisk, men den verden her gir meg jo intet valg.

Med fare for å virke enda mer biased, så må jeg bare avslutte med at om du spør meg, så er hele salgs-bransjen as a whole bare ren huzzle. Det dårlige ryktet er velfortjent og kommet for å bli. Hele jævla næringslivet forøvrig er så motbydelig jævla råttent. Burger på egon? 300kr om du vil ha en ekstra skive ost på. Produksjonspris? 12kr. Øl på byen? 100kr Produksjonspris? 3øre, give or take. Ny T-skjorte som varer lenger enn 3mnder? 400kr. Produksjonspris? 4 jævla øre. Slaven som faktisk jobbet for å lage denne skjorten får hva da? Kanskje 5kr timen, om de er "heldige". Med andre ord; jeg kan ansette min egen skredder i bangladesh til å sy meg T-skjorter i 80 timer til prisen av én enkelt T skjorte. Seems fair to me
Sist endret av fuckdapopo; 8. september 2020 kl. 23:47. Grunn: skriveleif