View Single Post
Joda men at mange gjør det betyr ikke at det bør være slik eller at det er den optimale måten å gjøre ting på. Salgsbransjen er stor, men likevel er det ikke overflod av virkelig dyktige mellomledere eller teamledere. En toppselger produserer nok ofte mer for både seg selv og selskapet ved å fortsette å selge. Salg er jo deres "ekstrem-kvalifikasjon", salg er for noen intuitivt. Det er ikke en linje, et script eller en spesiell formulering andre kan skrive av og kopiere. Det er subtile nyanser og feks det å legge rett press på rett tidspunkt eller små pauser, stille de riktige spørsmål etc. Ja en toppselger kan selge, det har de bevist år etter år. Men det viser seg jo ofte at det å lære bort den kunsten eller det må motivere og begeistre andre ikke er like enkelt. Høy turnover blant budsjettselgere og de som ikke når budsjett er ofte en kombinasjon av dårlig egenmotivering og det at teamleder ikke klarer å lære bort salg, eller skape begeistring, motivere og løfte sine ansatte. Nå jobber jeg heldigvis ikke i salg så jeg trenger ikke mene så mye men jeg er omgitt av "slagsprat" i alle familie-sammenkomster og har vært det i årevis så blir lett engasjert i emnet, pluss at jeg jo har naturliglivs selv har forsøkt meg som selger.