View Single Post
Jobbet i en uke med strømsalg. Ante ugler i mosen fra første stund; Deres beste selgere tjente visstnok 40-80K netto i måneden.. javel.. så hvorfor jobber ikke de selgerene her nå lenger da..? hmm. Jeg ble headhuntet til å selge, med 0 salgs-erfaring på CV'n. Hmmm. Intervjuene ble gjort i store grupper på 15+ mennesker.. hmmmhmhmm

Team-Leaderene våres hadde selv null peiling på strøm og klarte ikke å besvare spørsmål angående faguttrykk eller forklare forskjellen på spotpris og variabel spotpris. Allikevel skulle de lære oss opp og vi skulle opptre som eksperter ute i feltet etter 2-3timer med powerpoints. Mener å huske at provisjonen våres var 250 per salg og budsjettet var 8 salg om dagen. altså 2000 om dagen, det skulle liksom være oppnåelig etter en uke. Selv teamlederen min slet hardt med å nå budsjettet, i det hele tatt å nå halvt budsjett.. og han hadde jobbet med salg siden han var 10år og var den mest sosiale personen jeg noensinne har møtt.

Det er en tøff bransje med aaaalt for mye penger involvert til at mafia og kriminelle mennesker klarer å holde fingrene av fatet. Faktum er at el-leverandører svindler så det renner, renamer når bedriften har fått dårlig nok rykte for også fortsette svindlingen som aldri før. (tilsynelatende uten at staten/økokrim griper inn.. HMMM, hvilke korrupte og stats-finansierte kakkerlakker er det som har en finger eller to med i spillet her da mon tro..?) Disse "ryktene" gjør det alt annet enn lett for deg som skal prøve å selge noe som INGEN i utgangspunktet bryr seg et halvt sekund om. Dessuten har jo de fleste nordmenn som eier egen leilighet god nok råd til å gi en fleksibel faen i om de sparer noen hundrelapper på strøm i året. De som ikke har god råd tar seg gjerne litt betenkningstid og et kjapt google søk avslører jo at det bare er juks og fanteri.

Ta en titt på reviews av diverse el-leverandører på nett, så skjønner du fort hva jeg mener. Folk betaler gledelig 30-50øre/kWh extra direkte til hafslund bare for å slippe å risikere regninger der man tror komma er plassert feil. Vi lovte gull og grønne skoger, pristak på .49øre/kwh gjennom hele vinteren selvom det bare er svada. Dette vet alle og enhver selger med en brøkdel av virkelighetsoppfattelse. Du må nesten være en psykopat for å klare å "jobbe" med å huzzle 200lapper av naive folk som du vet kommer til å koste vedkommende 10-20k extra i regninger. Heroin-dealing blir jo nesten veldedighet i forhold til slik kynisme.

Vi hadde "fornøydgaranti eller penger tilbake". Understreker penger fordi det er altså ikke snakk om pengené på de absudre fakturaene som dine potensielle offere kommer til å få, det er bare snakk om månedsavgiften på 50kr. Man har jo også en angrefrist, påfallende nok så kommer ikke sjokk-regningene før den er gått ut. Det faktureres jo også gjerne for flere måneder av gangen også, så tidligere forbruk som du selv har signert og akseptert via en kontrakt kan du ikke bestride med mindre du heter holden. Noen selskaper opererer også med bindingstid som rasper pungen din om du prøver å melde deg ut fra den regelrette utpressingen.