View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Trehytter kan du nok skyte en hvit pil etter, for trær vokser og velter i vinden og slik. Hadde vi hatt Kashyyyks wroshyrskoger så kunne vi ha bygget oss trebyer slik som wookiene. Det er dessverre ikke store nok trær her på Jorda og Chewbacca og jeg må derfor bare slite videre med hjemmelengselen.

Men bortsett fra det, så har jeg faktisk besøkt et hus i Norge jeg vil påstå at oppfyller alle de andre kravene dine: Naturhuset på Sandhornøy. Jeg husker ikke akkurat når huset ble oppført, men det var på denne siden av årtusenskiftet. Hvis du bygger huset ditt inni en glassdome kan du slå deg litt mer løs med tanke på isolasjon og takmessige krumspring som ellers ville kollapset ved snøfall.

Ja, økonomi og byggestandarder setter begrensninger. For noen er det imidlkertid en utfordring, ikke et hinder.
Vis hele sitatet...
Takk for tipsene! Jeg tenker at det hadde vært interessant, om bare som et tankeeksperiment, å se hvordan ting hadde sett du dersom man bare fikk bygge hva man ville på sin egen tomt, null restriksjoner. Hadde nok vært mange rare konstruksjoner, samt noen virkelige kunstverk her og der. Når man reduserer arkitektur til intet annet enn kunst blir den eneste logiske slutningen å slippe den fri, men det er jo selvfølgelig andre hensyn å ta i tillegg når mange skal bo tett. I mitt scenario ville det ikke blitt spesielt utopisk før alle hadde bodd minimum 500-1000 meter fra hverandre, så slipper man hvertfall å se abominasjonen av et hus til naboen på nært hold. Jeg hadde troligens bygd noe ala mummihuset.
Sist endret av andlov5000; 24. februar 2021 kl. 17:43.