View Single Post
Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Det finnes en rekke videoer om fenomenet på youtube, men kort forklart:
Det startet med en jævla køddik på 50-tallet som fant ut den superstygge arkitekturen hans, populært kalt BRUTALISME fordi den er så stygg at den voldtar utsikten, var mere økonomisk og effektiv måte å bygge på.
Vis hele sitatet...
Nei. Det kommer av ubehandlede betongflater, béton brut på fransk.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
It's all about the money.
Vis hele sitatet...
  • Nei, det er ikke bare snakk om penger.
  • Penger var viktig før også.
  • Er det egentlig galt å tenke på økonomi i en verden preget av overkonsum, sløsing og ressursmangel?
Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Men om du. som meg, har interesse for arkitektur og byplanlegging finnes det et vell av folk på youtube som tar for seg hvordan bygninger og byer burde være og se ut uten at man føler man bor i Storbritannia eller Sovjet og vil ta livet av seg for at alt er så jævla trist, byer og bygninger som er fine å være i og gå rundt i og fremtidige prosjekter som kanskje blir noe av en dag.
Vis hele sitatet...
Så Storbritannia og Sovjet er selve essensen av dårlig arkitektur. For all del, det finnes skampletter der òg. Men mener du at deres byer, på generelt grunnlagg, er de dårligst planlagte byene i verden? Det er i så fall en ganske drøy påstand. Ingen av landene er særlig homogene.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Du kan faktisk bo der.
Det er en konstruert by i Kina som aldri ble noe av.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke bo der, for stedet ble aldri ferdigstillet. Også ligger det i Tyrkia, ikke i Kina.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Trenger ikke dra lengre enn til København for å se hvordan en by skal bygges.
Desverre begynner den ekle, kvalme, sterile og balleløse skandinaviske gentrifiseringsarkitekturen å overta der nede også i verste IKEA-stil
Vis hele sitatet...
  • Step 1: Se en bygning du ikke liker i Norge
  • Step 2: Fastslå at skandinavisk arkitektur er balleløs og steril.
  • Step 3: Ignorer at Danmark er en del av Skandinavia.
  • Step 4: Reis til København og se et kult område.
  • Step 5: Fastslå at alt er bedre der.
Sånn der omkring?
Det hadde hjulpet veldig om du hadde forklart hva du liker og hva du misliker ved ulike bygninger og områder, og gjerne gitt noen betrakninger om hvordan du mener det skulle blitt gjort bedre - for det er mye som det burde vært gjort noe med! Men det er veldig vanskelig å få tak på hva som egentlig er så forhatt, bortsett fra at det gjelder alt som er nytt - og med nytt menes altså "etter krigen". Tenk deg at kritikken skal leses av noen som ønsket å gjøre verden til et bedre steed, hvordan skulle de med utgangspunkt i dine rabulistiske utspill lykkes? Finne en tilfeldig og navnløs youtubekanal og se seg kloke?

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
For meg er det behagelig for øyet og sjela.
Om du bare vil forundre deg over bygg vil jeg anbefale deg Dubai eller Budapest. Jeg har vært begge deler og der er det noen snodige byggverk.
Vis hele sitatet...
Sure, det finnes kule bygninger der også. Og i Nederland finner du merkelige konstruksjoner overalt. Japan. Canada...

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Helsinki skal vistnok også være noe arkitekter drar på studietur til, men orke Finland.
Har vært der 2 ganger. Kjipt, kaldt og totalt innelsutta folk.
Vis hele sitatet...
Det var ikke veldig generøst og jeg mistenker at årsaken til den dårlige opplevelsen har en annen hovedforklaring enn at finner er kjipe.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Vil du ha det stikk motsatte: En torn i øyet og en verkebyll i sjela så er det bare å flytte til England eller bo i Oslo.
Vis hele sitatet...
England er virkelig ikke et homogent sted! Cottage på bygda, rolig landsby, hippy storby, klassiske arbeiderstrøk - selvsagt har de deprimerende slumprega blokker som ikke har vært vaska siden syttitallet også. Men kom igjen. Snakk om å skjære alle over en kam.
Oslo har også sine skyggesider og sine kulere sider. Jeg skal si meg enig i at det er en del andre byer i Norge jeg liker bedre å labbe rundt i, så som Trondheim, Bergen og Tromsø. Oslo krever en annen form for oppdagelsesferd, men du finner mange skjulte perler der også, i alle fall hvis du gidder å lete selv. Har man bare slukt den populære anti-hovedstadsparolen, så er det selvsagt lett å se seg blind vaterlandspassasjen og brukte sprøyter.

Sitat av Tankekriminell Vis innlegg
Skal arkitekturen matche tidsånden burde den være brutal og totalitær med paramilitære styrker og overvåkningskamera overalt.

Ta en tur rundt i Budapest så vil du skjønne hva jeg mener.
Mye snodige bygg der men også mye følelse av at alt er lukket og underlagt restriksjoner.
Vis hele sitatet...
Da har du virkelig ikke forstått overvåkningens natur.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. februar 2021 kl. 19:29.