View Single Post
Sitat av DeMenT Vis innlegg
1. Palestina er en ganske radikal politisk makt, og en vandrende humanitær katastrofe, så det er ingen som ser seg tjent med å flytte hele sirkuset inn i sitt land.

2. Skal alle samle seg på et jorde å skyte opp raketter da, og vente på et bombefly? Det er dette som kalles geriljakrig, og det er ikke andre muligheter når man er i så sterkt undertall. Jeg mener ikke å forsvare handlingene til Hamas, men jeg ser jo helt klar hvorfor de gjør som de gjør. De er heller ikke de første til å forsvare seg/krige på denne måten.

3. Skikkelige kilder på den?

4. De har ikke gitt opp enda?

5. Besvart flere ganger tidligere i tråden

6. Det er ingen som går i tog for Hamas, det handler om sympati for sivilbefolkningen og generell frustrasjon over situasjonen.

Hilsen en som gikk i palestinatog ned karl johan med tåregass i øya før jeg var gammal nok til å forstå noe av det.



Jeg kan ikke sitte her å diske opp en fredsløsning for denne konflikten. Akkurat her og nå ser det jo ikke veldig lovende ut for noe som helst, men med tid og stunder må det gå an å få til et kompromiss. Det er jo utviklingen fremover som kan bestemme hva en endelig fredsløsning kan ende på men det er på det rene at Israel må fire kraftig på krava, og innse hvilken posisjon de egentlig har.
Vis hele sitatet...
1: Det der må være den tynneste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Bare innrømm det, det er merkelig at Egypterene skyter på Palestinske flyktninger.

2: Du syntes altså det er greit å bruke sivilbefolkningen som skjold? Ser du ikke at dette er en total uakseptabel metode å bedrive krigføring på?
3: DB.no har en artikkel fra NTB på denne saken. NTB reffererer en israelsk talskvinne, så det blir jo bare en påstand. Samtidig så er faktisk Israel fullt av journalister, selv om ikke Palestina er det, så sjangsen for at det stemmer er stor. Israel trenger all den kredibiliteten de kan få.
4: Hadde Hamas brukt rakettene sine på Israelske militære mål, strengt tatt; Israel er på størrelse med Agder-fylkene. I tillegg er de verdens 4 største militære makt. Det sier seg selv at det *må* være noe militært å skyte på, hadde dem altså skutt på Israels militære styrker kunne jeg forstått det. Istedenfor rammer de barneskoler og private hus.
5: De svarene som har kommet er ikke gode nok. Det finnes bare ett eneste svar; Å konsekvent skyte på sivile mål er ikke akseptabelt på noen måte, under noen omstendigheter.
6: Nå var jeg ikke der selv, men hadde det ikke da vært mye bedre om ikke demonstrasjonen gikk for fred? ( http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2492141.ece )