View Single Post
Jeg har prøvd meg litt på aksjer i år. Bruker bors24.no for aksjekurser og e24.no/db.no for nyheter.

En børspost, er som sagt et visst antall aksjer som har en omtrentlig verdi på 10000kr.
Det er vanlig å kjøpe og selge et visst antall børsposter, så det kan være lettere å få solgt én børspost enn et tilfeldig antall aksjer.

Har iløpet av de siste månedene holdt på med REC-aksjer.
Tidligere denne uken tjente jeg 2000 kr (10%) på de da en storbank anbefalte kundene sine kjøp av aksjene deres.

Oppgang kan også være grunnet et bud på selskapet.
F.eks. om Freakforum hadde 1 000 000 à 10 kr / stk, og Telenor la inn bud på 25 000 000 for freakforum ville aksjekursen steget til 25 kr.

Oljeprisen har stor innvirkning på aksjekurser, f.eks. nedgang i oljepris vil løfte flyselskap, siden de må punge ut med mindre penger for drivstoff, mens det vil få oljeselskap-kurser nedover, siden de får mindre inntekter for oljen sin.

Fremtidsutsikter og forbruk spiller også rolle på aksjemarkedet.

Mange spør om hvor mye man kan tjene på aksjer, jeg skal prøve å svare litt konkret på det:
Kjøper du i store selskaper som statoil, orkla eller telenor er sjangsen for stor avkastning/stort tap mindre.
Jeg vil tippe at en realistisk avkastning på disse tre aksjene ligger mellom +- 20%/år.
Dersom du investerer i et ikke fullt så stort selskap, f.eks. Funcom, kan du kanskje regne med +-50%.

Jeg vil anbefale at du følger med en eller flere aksjer, så du får litt feelingen før du kjøper.
For eksempel vil du tenke at Statoil ligger rundt 170kr og har gått opp og ned i takt med oljeprisen.
Kanskje du tror at Kina de neste årene vil tredoble oljeforbruket og dermed sende Statoil oppover?
Eller kanskje at REC vil effektivisere solenergi og verden vil ta i bruk mye mere biodrivstoff og elektrisitet til biler?
Etterhvert vil du få litt magefølelse, og tenke at det var aksjene du ser mye på er lavt priset, uten grunn, og du vil bli fristet til å kjøpe.

Dersom du har kjøpt en børspost av SAS, og de går ned mye (~10%), ville jeg rådet til å kjøpe flere SAS aksjer, istedenfor å selge de du har. Går de ned enda mer, kjøp enda flere. På denne måten vil du tjent penger når de går opp til den opprinnelige verdien.

Alt i alt er aksjer en risikofylt investering.
Ikke sett av pengene for kommende husleie på aksjer og tenk at du "skal bare" og det va en "idiotsikker investering" etc.

Det var litt mye rot og skrot som jeg skrev ned her, men håper det hjalp noe.
Det er forresten knallartig og spennende å handle aksjer, og jeg anbefaler alle å iallefall prøve det.


Edit: Aksjeskolen