View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Lenge siden jeg var i Paris sist så jeg har helt glemt smaken av en baguett fersk fra bakeren. Men den er vel neppe så spesiell at ingen av byens bakere klarer å lage noe som er nært nok i smak og konsistens til dekke behovet? Det er vel strengt kun en hvete deig, kanskje hevet litt sakte eller at de bruker stenovn eller noe slikt. Det aller enkleste er vel å google oppskrift på baguett også bare forsøke seg frem? Blir det ikke gull første gang, juster, hev deigen kaldere, eller bruk pizzasten eller eller stål eller gjør andre triks som du tror kan virke.

Det er vel ikke helt utenkelig at baguett smaker baguett og at det er minnene, konteksten og lukten og lyden av oppholdet i Frankrike som gjør at minnet om baguetten står så sterkt hos deg. Og stemmer det så blir det jo unektelig litt vrient å gjenskape alt.
Vis hele sitatet...
Nå er det strengt tatt ikke hvordan man baker baguetter trådstarter spør om, men hvor man får kjøpt gode baguetter i Oslo. Franskmenn flest baker ikke sine egne baguetter, men kjøper dette fra bakeren. Jeg skjønner godt dette behovet.

Det sagt, når vi først snakker om baking så kan jeg jo liksågodt dele en oppskrift. Jeg har fått gode resultater med å følge oppskriften fra Baguettes Masterclass with Patrick Ryan. Oppskriften tar rundt tre dager og gir et flott resultat, og har i tillegg til den tekstlige beskrivelsen en Youtubevideo som viser prosessen fra start til slutt.

Baguetter er dog ikke den enkleste brødtypen å bake, så jeg ville ikke anbefalt baguetter som første prosjekt hvis du ikke har noe bakeerfaring fra før av.
Sist endret av Tias; 24. august 2021 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.