View Single Post
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tenkte jeg skulle legge til en ting som jeg ser at ofte blir misforstått. Mange ser nemlig ut til å tro at den korteste tid det er teoretisk mulig å bruke på å reise til et annet sted i universet er like mange år som det andre stedet er lysår unna. Altså at den teoretiske nedre grense for hvor kort tid vi kan bruke på en reise til, for eksempel, vår nærmeste nabostjerne, Proxima Centauri, som ligger 4,24 lysår unna, er 4,24 år. For hvis lyset bruker 4,24 år, og vi ikke kan reise raskere enn lyset, hvordan skulle det da være mulig å bruke mindre enn 4,24 år på reisen dit?

Den gledelige "nyheten" er at man kan reise dit på mye kortere tid enn 4,24 år, og gjennomgangen av tvillingparadokset i åpningsposten hinter mot dette. Der så vi at Knut ser Kari fly en avstand på 20 lysår, noe Knut opplever at Kari bruker 21 år på, mens Kari selv bare opplever at hun bruker 6,56 år. Kari står altså her nede på jorden, ser seg ut et punkt i universet 10 lysår ut, og flyr dit og tilbake på kun 6,56 år. Likevel krysser hun aldri lyshastigheten. Dette virker først paradoksalt, men løsningen ligger i lengdekontraksjonen. Hvis Kari hadde med seg en kilometerteller (eller lysårteller, om du vil) hadde den vist 20·√(1-0.952)=6,25 lysår etter endt ferd. Og desto nærmere lyshastigheten vi reiser, jo mer vil avstanden krympe.

Med andre ord ville det være mulig – forutsatt at vi har ufattelige mengder konsentrert energi og kropper som tåler ufattelige akselerasjoner – å reise til hvilket som helst sted i universet på et lite øyeblikk. Men de som står igjen på jorden vil være bundet av den begrensningen vi først snakket om, og oppleve at romskipets tur til Proxima Centauri vil ta mer enn 4,24 år uansett hvor nærme lyshastigheten de reiser.

Men! Det er enda en grunn til at jeg nevner dette, fordi det har en ganske kul konsekvens som jeg tror mange kan sette pris på. For hvor lang tid vil et foton bruke fra jorden til Proxima Centauri, sett fra fotonets eget ståsted? Null! Det vil ikke bruke tid i det hele tatt! Sett inn v=c i Lorentz-faktoren, og tiden blir lik null! Fra fotonets perspektiv blir det absorbert i nøyaktig samme øyeblikk som det blir emittert! Fra sitt eget perspektiv reiser det aldri i tid! Og når du har svelget dette, hvor langt har det reist, sett fra sitt eget perspektiv? Null igjen!! Det har heller aldri reist i avstand! Dette betyr at fotonet, sett fra sitt eget perspektiv, aldri har eksistert! Det må være lov å kalle en real mindfuck.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde egentlig planer om å sove inatt, men så kom den posten..