View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Om folka er naturlig nedrullet eller bare oppfører seg 100% konsekvent sånn... er egentlig ikke så interessant for meg, lenger. Dette er en gruppe folk som stort sett er innbitt på å "være brutalt ærlige" når det passer dem, men gråter krokodilletårer på størrelse med olympiske svømmebasseng hver gang noen peker ut at de idiotiske tingene de gjør er idiotiske. Det er riktignok mildt underholdende, men også aldri så lite kvalmende, og jeg tror man tjener lite på å jatte med dem. Enten har de bevisst valgt denne vinklingen som et påskudd til å avfeie kritikk de ville ignorert uansett, ellers har de svelget den rått sammen med 100 andre konspirasjonsteorier, og er komplett immune mot enhver form for fornuft. Fakta og elementær logikk viser seg å være dårlig egnet til å overbevise folk i utgangspunktet, så jeg anser det som håpløse tilfeller.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig hvis vi snakker om de som spiller på disse strømningene. Men å se ned på store deler av den befolkningen man er satt til å ivareta som politiker tror jeg er en del av bakgrunnen for problemet. Dette tror jeg det er vanskelig som oss som egalitære nordmenn å sette oss inn i, selv om vi ser noe av det samme i hvordan f eks FrP profitterer på følelsen (reell eller ikke reell) av å falle utenfor og ikke bli tatt på alvor - uten å nødvendigvis ha en politikk som tjener disse gruppene. Men når det kommer til politikere og andre som skamløst fisker i dette opprørte farvannet, så er jeg hundre prosent enig i at man må call bullshit i større grad, og tålmodighet er ikke nødvendigvis en dyd.

Jeg tror Trump er, for å dra metaforen litt i overkant langt, både sykdom og symptom samtidig. Jeg har ikke tvil om at han aktivt (og formodentlig helt med vilje) har gjort det amerikanske samfunnet verre på mange måter, også før valgkampen 2016. Birther-opplegget er ett eksempel på idiotien han assosieres med, og det kan godt ha vært hans springbrett inn i politisk "engasjement", der han senere har tatt akkurat samme bullshit-tendensen og skrudd den opp til 11.

I mellomtiden har han vært en regelrett trailblazer innen å legitimere rasisme og løgn (blant mange andre ting) innen politikken, og jeg ser dette som dårlig nytt for alle demokratier.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig helt enig i det. Han fant ikke opp sykdommen, men han har dyrket den til nye høyder, og den legitimeringen av stort sett alt som var uholdbart før er som sagt det som bekymrer meg mest. Så i den grad det er et håp der er det at han drar det for langt, så motreaksjonen kommer tidligere enn den ellers ville ha gjort. For det var ting som var i kjømda, det der.

Jeg ville sagt du er i overkant optimistisk... men så er det meg, da.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja du er kanskje ikke den mest optimistiske jeg vet om. Det er ikke jeg heller, men man prøver
Sist endret av *pi; 26. august 2020 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.