View Single Post
Sitat av homoludens Vis innlegg
Den må du lenger ut på landet med. Opprøret skjedde ikke spontant, men i kjølvannet av Israels invasjon av Gaza. Unskyldningen som går ut på at dette var "shitkids" holder ikke vann, sorry!
Vis hele sitatet...
Ja. Det var en politisk demonstrasjon hvor en del deltakere endte opp med å oppføre seg som shitkids etterpå. Jeg tror at det skyldes en kombinasjon av at folk var sinte over Gaza-situasjonen, men også at hærverk er veldig appellererende for et visst alderssegment hvis man tror man ikke blir tatt. Jeg kan spørre igjen: Var du faktisk i Oslo da det skjedde? Eller har du analysert deg til handlingsforløpet dette fra nettaviser et sted på bygda? Jeg bare lufter spørsmålet, tviler på at du kommer til å svare.

Hvis du mener at det er naturlig at NRK sender kosereportasjer fra denne moskeen, så må du logisk sett være enig i at det ville være ukontroversielt å avlegge Vigrid et besøk i forbindelse med et 17. mai innslag. Mener du det hadde vært det? Hvorfor, eller hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Nynazister er en liten gruppe hvis hovedfokus er jødeutryddelse og historierevisjon rundt holocaust. Muslimer er en relativt sett stor minoritet, hvor det, bak lukkede dører, florerer en del anti-semittisme, holocaust-benektelse og det som verre er. Jeg ser på dette i omtrent samme liga som at f.eks. et nyhetsinnslag fra en pinsemenighet om en religiøs feiring der: De er en stor minoritet, hvor jeg mener at en del av de politiske ståstedene som har grobunn er forkastelige, men det betyr ikke at de skal ekskluderes fra redaksjonell omtale av deres religiøse utøvelse. Det er dermed ikke sagt at jeg mener at pinsemenighetenes forakt for homofile er et like stort problem som støtte til Al-queda-grupperinger, men jeg er for et samfunn hvor det er plass til både religionskritikk og redaksjonell omtale av religionsutøvelse.

Mange muslimer sokner til moskeen som du sier, og det er enda en grunn til å sette et kritisk søkelys på hva imamene i moskeen faktisk mener. Hadde ikke det vært en smart ting å gjøre, iom at mange muslimer faktisk tar alt det imamen sier for å være god fisk?
Vis hele sitatet...
Her viser du igjen at du ikke har forstått det jeg sier om redaksjonelle prosesser. NRK ønsker å lage et innslag om en religiøs høytid, fordi det er en dagsaktuell sak som angår muslimer (som lisensbetalere føler de vel gjerne at deres høytider er verdt en nyhetsnotis) og som angår oss andre (fordi det gir innblikk i religiøs utøvelse i mennesker vi lever sammen med). Alternativet her er ikke å lage en kritisk gravejournalistisk sak fordi det er en helt annen nyhetstype som gjøres både av andre journalister og i andre sammenhenger. Poenget her er høytid som fører til ønske om omtale av høytiden og dermed søker de til en moske som er villig til å ta imot media. Jeg kan forøvrig nevne at mange moskeer er veldig skeptiske til å slippe inn media av både religiøse og politiske hensyn (de føler ofte at de har blitt feilsitert, selv om det absolutt kan diskuteres hvor feil sitatene faktisk er).

Tror du NRK bidrar til å legitimere imamens utspill om jøder ovenfor muslimene som går i denne menigheten, når de ikke problematiserer det som faktisk blir sagt?
Vis hele sitatet...
Hvor i reportasjen skjer jødehatet NRK ikke problematiserer? Hvor mange sekunder ut i innslaget?

De kan jo omtale de jødehatende imamene som fortatt har sitt liv og virke i denne moskeen. Hvorfor gjør de ikke det? Jeg er helt enig i at man må sette et søkelys på muslimene i Norge, på moskeene og på imamene. Du mener at dette bør være et koselig lys som bidrar til å ufaliggjøre potensielt farlige strømninger i disse moskeene. Jeg mener søkelyset bør være kritisk, og bidra til å desarmere en potensielt farlig utvikling.
Vis hele sitatet...
Du linker til flere omtaler av grums i muslimske miljøer i førsteposten. Man kan jo saktens argumentere for mer omtale siden alle har sine hjertesaker på det området, men jeg tror ikke det er bra å la all omtale dreie seg om "hva imamer" mener. Jeg har besøkt både moskeer og sekteriske kristne miljøer uten å gå rett til kritiske spørsmål, fordi jeg var interessert i religiøs utøvelse og dialog.

Jeg bryr meg ikke om hva Breivik har sagt. Jeg bryr meg om fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte hvor mange som har blitt drept. Du viftet det bort med en "kanskje muligens har PST sørget for at noen ikke har blitt drept" i stedet for å svare på spørsmålet. Fra et akademisk ståsted er dette definisjonen på lite faktaorientert, og minner mer om noe kommunikasjonsrådgiveren til Jens Stoltenberg kunne funnet på å skrive.

Jeg er ikke redd for at jeg skal bli utsatt for terror. Jeg er redd for islamsk terror på norsk jord, og sannsynligheten for at det skal skje er desverre ikke bare teoretisk lenger.
Vis hele sitatet...
I hvilken grad øker NRKs omtale av ramadan terrorfaren i Norge? For det er det vi diskuterer her, ikke sant?


De tenker vel at de ikke ønsker å sette et kritisk lys på islam i Norge, heller det motsatte. De ønsker å ufarliggjøre potensielt farlige holdninger som lever i Norges største moske.
Vis hele sitatet...
Kjenner du noen utøvende journalister? Har du sett en redaksjonell prosess skje? Jeg tror det hadde vært opplysende for deg, for det virker som om du tror at omtalen springer utifra et slags kvotesystem i stedet for nyhetshendelser. Her var nyheten ramadan - ikke eventuelle nye uttalelser fra en imam. Sier en imam noe dumt så blir det oppslag om det, men jeg mistenker at de fleste har lært at de ikke sier dumme ting til media nå, akkurat som de fleste politikere og interessegrupper har en tendens til å gjemme sine egne meninger bak retorikk. Sånn som når du gang på gang hinter til en fremtidig rasekrig uten å faktisk si det ved å stille spørsmål og nevne land hvor etnisk rensing har foregått som fremtidige scenarioer for Norge. Dette er relativt grumsete tankegods...

Generelt sett så synes jeg du med vilje misforstår andres innlegg her. Jeg prøver å formidle at det må finnes rom for å både ha omtale av religiøs praksis og stille kritiske spørsmål i ulike sammenhenger, men du bare fortsetter å sette opp stråmenn og absolutte ultimatumer. Det er ikke sånn at jeg er en stor tilhenger av politisk islam, for å si det diplomatisk, men du ser ut til å tro at jeg er medlem av tjen folket eller noe bare fordi jeg reagerer på innleggene dine.