View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg husker det og var i Oslo sentrum da det skjedde. På meg virket ikke ungdommene i din nettavis-anekdote (som faktisk er enda mindre verdt enn en vanlig anekdote!) som preget av en radikal og jødehatende moske så mye som at de var shitkids som likte hærverk. Hva har dette egentlig med saken å gjøre? Prøver du bare å spy ut nok linker fra det siste tiårets nettavislesing til å lage en innvandringsdebatt her? Jeg forstår ikke helt vinkelen din, annet enn at du virker litt sinna uten noe vilje til faktisk debatt.
Vis hele sitatet...
Den må du lenger ut på landet med. Opprøret skjedde ikke spontant, men i kjølvannet av Israels invasjon av Gaza. Unskyldningen som går ut på at dette var "shitkids" holder ikke vann, sorry!

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så, en kontroversiell menighet kan kun havne i medias søkelys når de skal stilles til veggs, og aldri ellers? Det er en veldig destruktiv holdning. Ingen er bare god eller bare ond; Iago er en myte! Hvis det handler om ramadan, så velger de den første og beste moskéen som som har peiling på hva de snakker om og evner å formidle det. Dette er relevant folkeopplysning. Hvis den samme moskéen skal hudflettes for sitt syn på noe annet, så kan de ta det i en annen reportasje.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at det er naturlig at NRK sender kosereportasjer fra denne moskeen, så må du logisk sett være enig i at det ville være ukontroversielt å avlegge Vigrid et besøk i forbindelse med et 17. mai innslag. Mener du det hadde vært det? Hvorfor, eller hvorfor ikke?

Folk må greie å ha to tanker i hodet samtidig! Hvis du skulle skirve en biografi om Stalin eller Hitler, ville du da bare ha plukket ut dritten? Det ville i såfall være historieforfalskning. Å ha en så gjennomført sort/hvitt-holdning som det du her viser er ikke bare meningsløst; det bidrar også til å undergrave relevant kritikk av islam. Du kan vri og vende på det, men islam er viktig for mange mennesker, og mange muslimer sogner til den moskeéen. slam handler heller ikke bare om krig og terrorisme, det handler faktisk mest om religionsutøvelse, ritualer og dagliglivet - selv hos ekstremistene. Jeg skal ikke si at terrorismedelen er dekket for mye eller for lite, men jeg vil si at 'hverdagsreligionen' og dennes betydning er grovt ignorert i dagens mediebilde. Og i folk flests bevissthet. Så å ha en "koselig" reportasje om ramadan mener jeg er helt på sin plass. Å si at NRK legitimerer jødehat av den grunn er fjollete.
Vis hele sitatet...
Mange muslimer sokner til moskeen som du sier, og det er enda en grunn til å sette et kritisk søkelys på hva imamene i moskeen faktisk mener. Hadde ikke det vært en smart ting å gjøre, iom at mange muslimer faktisk tar alt det imamen sier for å være god fisk?

Tror du NRK bidrar til å legitimere imamens utspill om jøder ovenfor muslimene som går i denne menigheten, når de ikke problematiserer det som faktisk blir sagt?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Åja, det å forsvare at NRK lager en redaksjonell omtale om noen som kanskje støtter en organisasjon som dreper folk gjør meg til en apologet? Jeg prøver å drive voksenopplæring om at grupper kan tilhøre samfunnet på tross av dumme uttalelser, uten at det gjør meg enig i alt en eller annen imam har uttalt. Å forsvare folks rett til å ikke kjemisk fjernes fra medieomtale fordi de har sagt dumme ting er kjernen i sivilisert pressefrihet. Å ekskludere en signifikant etnisk minoritet fra redaksjonell omtale i statlige nyhetsorganer på politisk grunnlag høres på meg ut som et gufs fra den kalde krigen.
Vis hele sitatet...
De kan jo omtale de jødehatende imamene som fortatt har sitt liv og virke i denne moskeen. Hvorfor gjør de ikke det? Jeg er helt enig i at man må sette et søkelys på muslimene i Norge, på moskeene og på imamene. Du mener at dette bør være et koselig lys som bidrar til å ufaliggjøre potensielt farlige strømninger i disse moskeene. Jeg mener søkelyset bør være kritisk, og bidra til å desarmere en potensielt farlig utvikling.

Åja, så det du sier er at du kommer på ett drap som faktisk har skjedd? Omtrent det samme antall som Mossad står bak på norsk jord?

Jeg nevner dette fordi din argumentasjonsteknikk synes å være preget av skyld via assosiasjon. Skal jeg nå her poste tjue linker til at Anders Behring Breivik drepte masse mennesker, og at han hadde meninger som sammenfaller med de du hinter til? Og så spørre samtidig om ikke "innvandringskritikere har begått flest mord i Norge?"? For det er den typen hinting du driver med, og det er helt på villspor. Man kan støtte hvem man vil i Norge uten at dermed er persona non grata. Sier imamer dumme ting, så fortjener de å konfronteres med det, men det betyr ikke at menigheten deres ikke skal omtales i andre sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Jeg bryr meg ikke om hva Breivik har sagt. Jeg bryr meg om fakta.

Imamene har selvsagt lov til å si hva de vil, men det blir feil for meg når NRK lager kosereportasjer fra moskeen når de egentlig burde laget kritiske reportasjer.

Nei, jeg spurte deg ikke om det. Denne tråden, som du lagde handler om presseetiske hensyn rundt grupper med problematiske synspunkter. Ikke om du er redd for terror. Jeg bryr meg ikke om du er redd for terror. Hold deg innendørs. Statistisk sett er det de farene man ikke er redd for som er farligst.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke redd for at jeg skal bli utsatt for terror. Jeg er redd for islamsk terror på norsk jord, og sannsynligheten for at det skal skje er desverre ikke bare teoretisk lenger.

Tror du at redaksjonsmøtet i NRK gikk omtrent sånn:

"Nå skal vi lage enten et kritisk innslag, eller et positivt innslag fra denne spesifikke moskeen?"

eller tror du at det gikk sånn:

"Det er en muslimsk høytid og vi ønsker å dekke dette. Hvilken moske har vist seg positiv til mediebesøk i et tradisjonelt sett medieskeptisk miljø, og samtidig representerer en signifikant mengde av muslimene?"

eller kanskje sånn
"Vi i ARK synes ikke snikislamiseringen går så fort som vi hadde håpet, og nå burde vi jammen sette inn et støt i neste Dagsrevy mot slutten av ferieavviklingen så de sylskarpe internett-kommentatorene ikke legger merke til det"

Jeg bare spør spørsmål, jeg.
Vis hele sitatet...
De tenker vel at de ikke ønsker å sette et kritisk lys på islam i Norge, heller det motsatte. De ønsker å ufarliggjøre potensielt farlige holdninger som lever i Norges største moske.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Disse eksemplene er da ikke utbredt i det hele tatt. Det å ta avstand fra homofili og fordømme det er ikke lik hets. Ei heller har jeg sett mye til barneranere og hetsing av etniske norske gutter. Jeg er klar over at problemene eksisterer, men ikke til den grad du får det til å fremstå som.
Vis hele sitatet...
Det at du personlig ikke har sett mye til det betyr ikke det samme som at det ikke er et problem. Flere artikler i media den siste tiden problematiserer dette, og jeg tar det som et tegn på at dette er mer enn et marginalt problem.

Det eneste jeg vet er at Frankrike hater muslimer og legger ikke skjul på det.

All belønning til denne mannen: http://www.france24.com/en/20110819-...-rachid-nekkaz
Vis hele sitatet...
Det er jo omvendt. Muslimene hater sitt vertssamfunn, men du skal ha for forsøket. Det er ikke franskmenn som brenner biler og som står for brorparten av kriminaliteten i landet.

Om folket mener dette må folket ta tak. Blant etnisk norske mennesker jeg omgås ser de ikke ut til å bry seg noe særlig om at kristendommen sakte men sikkert vinker farvel til oss nordmenn.
At Islam sier hei og hallo til landet tar de dog litt innover seg.
Vis hele sitatet...
Bryr meg ikke så mye om kristendommen jeg heller da jeg er ateist, men jeg mener at vi må ta vare på våre kristne verdier og vår kristne kulturarv.

Islam derimot er en middelalderreligion som er totalt inkompatibel med det moderne norske samfunnet. Hvis vi lar islam vokse seg stor og sterk i Norge er jeg redd vi vil ende opp som Libanon eller Jugoslavia.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Ekkelt å sitte her å lese at folk syns det faktisk er greit å støtte grupperinger slik som Al-shabaab og i samme slengen rettferdigjør massedrap på sivile. Groteskt og ekkelt, men jeg forventer egentlig ikke noe særlig mer fra de venstre-ekstremistene på forumet her.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er helt utrolig hvor langt islam-apologetene er villige til å strekke seg for å blidgjøre og ufarliggjøre ekstremistene.

De drar sine konklusjoner ut i fra en utopisk forståelse av virkeligheten, og ikke ut i fra det som faktisk skjer i virkeligheten.

Påstanden om at intifadaen i Oslo i 2009 skulle være guttestreker, og ikke en islamsk maktdemonstrasjon, blir for søkt for meg. Men det er desverre slike mentale krumspring man må gjøre for å få virkeligheten til å passe inn i den drømmeverdenen man tror man eller ønsker å leve i.