View Single Post
Jeg ser at Baltikum ikke er nevnt her i tråden. Det er meget mulig at det er i Latvia og Estland det hele vil starte om en åpen konflikt mellom Nato og Russland braker igang. Fordi i både Latvia og Estland er en fjerdedel av befolkningen russere. I Litauen er de bare en liten minoritet. Ikke at det er gitt hvilken side de vil ta i en konflikt, men det vil nok ligne på Ukraina med uroligheter mellom etniske russere og majoritetsbefolkningen. For og så gå videre til væpnet konflikt der lokale separatister og stridende uten kjennetegn vil delta. Altså at det vil starte innenfor de baltiske landenes grenser, og så eskalere. Et angrep på et Nato-land ifra østersjøen, eller en landinvasjon vil bli for åpenbart hvem som står bak.

Angående Sverige og Finland, så håper jeg personlig at ingen av dem blir Nato-medlemmer. Men Sverige er nok så godt som et medlem idag, bare ikke i navnet.
Finland er jeg litt usikker på, de har alltid vært selvstendige. Men ifjor ødela de sine lagre av anti-personellminer, hvorfor de plutselig har gjort det er en gåte for meg. Når det tydeligvis har vært en del av Finlands militære doktrine opp til idag å bruke anti-personellminer til forsvar av sitt territorium. Kostnaden av å ødelegge det ble på 220,000€, produksjonskostnadene kjenner jeg ikke til. Men framtiden får vise om det var en klok investering.USA, Kina og Russland beholder selvfølgelig sine anti-personellminer. Finland har også deltatt i Nato-øvelser i de siste årene. Så det har helt klart blitt en endring i politikken.

Siden utstyr ble diskutert, kan jeg som en kuriositet nevne at Finland bruker en egenprodusert rifle basert på kalashnikov-modellen som sin standard-rifle i de væpnede styrker. Det russiske PK-maskingeværet er også i bruk.

Jeg har inntrykk av at spenningen øker med tanke på Libya, Ukraina og Syria. Og ingen av stormaktene viser tegn til å besinne seg. Fredsbevegelsen har vel aldri virket mer impotent. Til slutt sier jeg igjen, en åpen militær konfrontasjon mellom Nato og Russland blir en ulykke for oss alle, det er jeg helt sikker på.